Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: National Cuisine / Kuchnia narodowa

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5 ,X, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo zwiazane z daniami narodowymi.

  2. Uczeń opisuje kuchnie narodowe innych państw.

  3. Uczeń umie przedstawić swoje preferencje kulinarne i je uzasadnić.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość różnic kulturowych na świecie, poprzez wiedzę o kulturowo zdeterminowanych tradycjach kulinarnych.

  2. Uczeń poszerza wiedzę językową o słownictwo potrzebne do rozmawiania o przepisach kulinarnych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, uporządkowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Every country has its special dish! (Przeczytaj) i pyta: What is our country's special dish? Do you like it? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi grupy wyrazów na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst National Cuisines (Przeczytaj) i indywidualnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają zdania na forum zespołu klasowego i uzasadniają wybory cytatem z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz (Przeczytaj) i w parach wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Czytają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają wybory cytatem z tekstu.

  3. Uczniowie w parach wypełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają o ulubionych kuchniach świata. Polecenie: Work in groups. What’s your favourite food? Why? What’s your favourite Polish dish? Why? Uczniowie pracują w grupach, a następnie dzielą się opiniami na forum klasy. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy i tworzy ranking najbardziej popularnych kuchni.

  5. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę odpowiedzą na pytania w quizie (Gra edukacyjna). W ramach przygotowania do ćwiczenia prosi, żeby na wyścigi rozwiązali wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z zadania – pracują w parach: jeden uczeń literuje dane słowo, a drugi stara się poprawnie je zapisać. Następnie zamieniają się rolami.

  6. Uczniowie odpowiedają na pytania z quizu (Gra edukacyjna) i wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Pracują indywidualnie na urządzeniach mobilnych.

  7. Uczniowie rozwiązują quiz po raz drugi, a następnie w parach wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna) i odczytują zdania na forum klasy.

  8. Uczniowie pracują w parach. Szukają w internecie informacji na temat dowolnej kuchni świata, która nie została wspomniana w e‑materiale, i piszą własne pytanie do gry. Następnie przedstawiciele par odczytują pytania na forum klasy, a pozostali uczniowie na nie odpowiadają.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają odpowiadając na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
    What's your favourite national food?
    What’s your favourite dish from Poland? Why?
    Do you like trying new food? Why/why not?

    Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup podsumowują rozmowy na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
    Describe a popular Polish dish. Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracując w parach, szukają w internecie informacji na temat dowolnej kuchni świata, która nie została wspomniana w e‑materiale, i piszą własne pytanie do gry. Następnie przedstawiciele par odczytują pytania na forum klasy, a pozostali uczniowie na nie odpowiadają.