Numer e‑materiału: Temat 187
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Szlakiem wielkich podróżników
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń doskonali umiejętność rozumienia faktów historycznych oraz pojęć i symboli z nimi związanych poprzez poznanie słynnych podróżników i ich odkryć: Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana, Ameriga Vespucciego.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
6) opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w swej aktywności ten dorobek, np. cyfry arabskie i rzymskie, papier, mydło, instrumenty muzyczne itp.;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wskazuje w ćwiczeniu sylwetki sławnych odkrywców i ich dokonania.

  • Wyjaśnia powody odbywania dalekich podróży w nieznane.

  • Ocenia znaczenie wielkich odkryć geograficznych dla Europy i świata.

  • Wyjaśnia pojęcia związane z odkryciami i podróżami morskimi.

  • Wykonuje plakat lub prezentację o wybranym podróżniku.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.