Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.2.3
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bunte Wände machen glücklich/Kolorowe ściany uszczęśliwiają
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1/B1+
Cel ogólny lekcji
Umiejętność opisywania pomieszczeń i udzielania porad na temat projektowania wnętrz.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
opisuje rolę kolorów przy urządzaniu pomieszczeń mieszkalnych;
wyjaśnia wpływ poszczególnych kolorów na samopoczucie człowieka;
udziela porad, wcielając się w rolę projektanta/projektantki wnętrz.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dokonuje samooceny;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie ocenia stopień opanowania materiału;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych, np. jeżeli przed jakimś niemieckim wyrazem znajduje się rodzajnik nieokreślony „eine”, oznacza to, że ten wyraz z pewnością jest rzeczownikiem w rodzaju żeńskim; w tym samym celu mogą być także użyte wskazówki pozajęzykowe (np. ilustracje, diagramy, wykresy), struktura i układ tekstu;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
strategie metakognitywne
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających naszą uwagę, np. włączonego radia; podczas czytania opowiadania w języku obcym uwagę koncentruje się na imionach i nazwiskach bohaterów);
strategie afektywne
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.);
strategie społeczne
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca: praca z tekstem przygotowanym na potrzeby niniejszego e‑materiału, praca z katalogiem interaktywnym,
praktyczna: burza mózgów, śnieżna kula,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat znaczenia barw w średniowieczu oraz trendach projektantów mody dotyczących malowania/dekorowania pomieszczeń.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu. Uczniowie tworzą na tablicy mapę pojęć.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat kolorystyki ścian w budynku szkolnym, podejmuje z uczniami analizę najczęściej występującej kolorystyki ścian w klasach.
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat kolorowej szkoły – propozycji urozmaicenia przestrzeni szkolnej na wielobarwną.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu?, Z którymi stwierdzeniami z tekstu się zgadzasz?. W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy. Uczniowie w parach wykonują następnie polecenia do tekstu.
Uczniowie w parach zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Rozwiązują ćwiczenia do katalogu, konsultując rozwiązania z inną parą.
Następnie uczniowie w parach opowiadają, jakie kolory dominują w ich pokojach. Zastanawiają się, jaki wpływ ma na nich obecna kolorystyka. Uczniowie mogą zaproponować sobie nawzajem sugestie zmian i ewentualnych modyfikacji swoich pokoi, zgodnie z ideą wpływu kolorów na nastrój, pracę, odpoczynek.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają o roli kolorów przy urządzaniu mieszkań oraz wyjaśniają wpływ poszczególnych kolorów na samopoczucie, doradzają przy doborze koloru do danego pomieszczenia.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie realizują polecenie do Aufgabe 8 – wcielają się w rolę projektantów wnętrz i tworzą poradnik wnętrzarski. Jako dodatkowe zadanie domowe można poprosić uczniów o przygotowanie charakterystyki innych stylów dekoracyjnych, jak np. feng shui, stylu kawaii, skandynawskiego czy ludowego. Alternatywnie uczniowie mogą zaprojektować idealny budynek szkolny - zaaranżować kolorystycznie klasopracownie, korytarze lub stołówkę/bufet.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć swoich wymarzonych sal lekcyjnych, opowiadają o tym, dlaczego wybrali akurat te.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie zostają podzieleni na grupy i projektują swoją salę lekcyjną do wybranego przez siebie przedmiotu, zwracając przede wszystkim uwagę na kolorystykę wyposażenia. Następnie swoje projekty przedstawiają na forum.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują poradnik w formie notatki wizualnej, jak kolory wpływają na nasze samopoczucie i emocje, na co powinno się zwracać uwagę podczas doboru kolorystyki.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0