Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Globalizacja i społeczeństwo
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
19) wykazuje rolę mediów społecznościowych w życiu politycznym we współczesnym świecie.
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
7) charakteryzuje wpływ globalnych korporacji na współczesną politykę, gospodarkę i społeczeństwo.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie globalizacji;
wymienia plusy i minusy procesów globalizacji;
ocenia skutki procesów globalizacji dla współczesnego społeczeństwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
metoda kuli śniegowej;
quasi‑quiz;
rozmowa nauczająca;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie na tablicy tworzą mapę skojarzeń wokół pojęcia „globalizacja”. Następnie rozmawiają na ich temat i podkreślają te, które według nich najlepiej charakteryzują to pojęcie.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach definiują pojęcie globalizacji. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
2. Każdy indywidualnie zapoznaje się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisuje w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z nich musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, po czym zadają sobie nawzajem pytania sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie. Na koniec najciekawsze pytania oraz odpowiedzi przedstawiają na forum klasy.
3. Wybrana osoba czyta polecenie z sekcji „Audiobook”. Po zapoznaniu się z audiobookiem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedź. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.
4. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: zwolenników i przeciwników globalizacji. Następuje debata „za i przeciw”. W jej trakcie uczniowie zwracają szczególną uwagę na skutki procesów globalizacyjnych dla współczesnego społeczeństwa i oceniają je. Na koniec nauczyciel pyta uczniów, czy ktoś z nich zmienił zdanie, i daje czas na zmianę grupy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
2. Wybrane osoby odpowiadają na pytanie, co było dla nich najważniejsze podczas tych zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Agnieszka Rzepka, Globalizacja w teorii i praktyce, Poznań 2014.
Ülrich Beck, Społeczeństwo ryzyka, Kraków 2002.
Manuel Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Agnieszka Rothert, Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa 2008.
Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998.
Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.
Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować prezentację.