Dla nauczyciela
Autor: Marcin Jeliński
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praca z repozytorium Git
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są gałęzie w systemie Git.
Scharakteryzujesz podstawowe operacje na gałęziach: tworzenie i łączenie.
Przeanalizujesz, do czego służy polecenie
pull request
.Opiszesz projekt za pomocą języka Markdown.
Wyjaśnisz, do czego służy plik
.gitignore
w repozytorium.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praca z repozytorium Git”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze komendy, używane w systemie kontroli wersji GitHub.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”, uczniowie zapoznają się z prezentacją. Następnie w parach dyskutują o najważniejszych zasadach pracy z repozytorium Git. Zastanawiają się, jakie problemy może wywołać ich nieprzestrzeganie. W kolejnym kroku indywidualnie realizują polecenie 2. Chętne osoby dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat zalet i wad zespołowej pracy z repozytorium Git.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑10, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie łączą się w grupy i wspólnie tworzą repozytorium projektu, nad którym będą pracować. Przykładowe projekty: strona WWW (wcześniej wymagane jest opanowanie przez uczniów umiejętności pisania prostych stron), gra (wcześniej uczniowie powinni opanować podstawy np. UNITY), prosty chatbot.
Uczniowie rozdzielają między sobą role w projekcie. Przygotowują repozytorium projektu.
Wymogi dotyczące projektu:
każdy z uczniów powinien wykonać przynajmniej trzy commity;
każdy commit musi mieć właściwe komentarz;
wszyscy uczniowie na GitHubie podpisują swoje commity inicjałami;
każda osoba dodaje przynajmniej jeden plik do repozytorium;
jeśli uczniowie tworzą np. stronę, powinna ona składać się przynajmniej ze strony głównej, menu, galerii oraz strony z kontaktem do autorów
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 11‑13 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie realizują projekt, który rozpoczęli na zajęciach. Dodatkowo mają wprowadzić zmiany w przynajmniej jednym pliku nalężącym do innej osoby z zespołu, a następnie scalić go z plikiem głównym i rozwiązać ew. konflikty.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu kontroli wersji Git.
Wskazówki metodyczne:
E‑materiał można wykorzystać równolegle do pracy z serią dotyczącą Unity, Unreal Engine, obróbki audio, video czy tworzenia prostej gry (węża).