Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Ве́чером вы́падет снег / Wieczorem spadnie śnieg
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa miesiące zimowe oraz zimowe zjawiska pogodowe w języku rosyjskim;
opowiada w języku rosyjskim o pogodzie oraz o zimowych aktywnościach za pomocą poprawnych form przymiotników miękkotematowych, takich jak зи́мний, си́ний, дома́шний.
pisze wiadomość do kolegi lub koleżanki o tym, jak odbiera zimę, jakie są jej zalety i jakie ciekawe zajęcia są związane z zimą.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wzmacnia swoje zainteresowanie językiem rosyjskim, poznając nowy obszar („świat przyrody”) – zdobywa wiedzę na temat najzimniejszej osady na świecie;
uświadamia sobie podobieństwo brzmienia nazw miesięcy w języku angielskim i rosyjskim.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;
strategie kognitywne – analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;
strategie afektywne – motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;
strategie społeczne – zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.
Metody i techniki nauczania:
metoda dedukcji;
metoda programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne;
metoda audiowizualna – techniki: praca z materiałami audio, z prezentacją, grafikami;
metoda audiolingwalna – techniki: powtarzanie krótkich pytań oraz odpowiedzi na nie, nowo poznanych słów i wyrażeń, minidialogi;
metoda kognitywna – techniki: analiza materiału leksykalno‑gramatycznego – odmiana przymiotników miękkotematowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna – zadania do poszczególnych części;
praca w parach – pytania i odpowiedzi.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, opowiadając o zimie, zwraca uwagę uczniów na podobieństwo brzmienia słowa зима do polskiego ekwiwalentu oraz na podobieństwo brzmieniowe nazw miesięcy w języku angielskim i rosyjskim. Uczniowie powinni uświadomić sobie, że większość nazw są w stanie odgadnąć dzięki znajomości języka angielskiego. Przedstawiając nazwy zimowych miesięcy, nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ich zapis (ze znakiem miękkim na końcu).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na znaczenie przymiotnika зи́мний – zimowy, jego pomyłkowe skojarzenie z polskim przymiotnikiem zimny – холо́дный.
Nauczyciel wprowadza element geograficzno‑kulturowy związany z Rosją. Zapoznaje uczniów z zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału ciekawostką na temat najzimniejszej osady na świecie – Ojmiakonu.
Nauczyciel zapisuje temat i cele lekcji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje przeczytanie tekstu z części „Przeczytaj”. W tekście jest zawarty materiał prezentujący słownictwo związane z zimą oraz wybrane zagadnienia gramatyczne. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z tej części. Ćwiczenia polegają między innymi na utrwaleniu słownictwa zawartego w tekście źródłowym oraz zrozumieniu tekstu źródłowego.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na przymiotnik miękkotematowy зимний i prezentuje jego odmianę. Podaje kilka szczegółów dotyczących końcówek wyrazów twardotematowych i miękkotematowych: а‑я, о‑е/ё, ы‑и, у‑ю. Po zrozumieniu zasady uczniowie będą z większą łatwością tworzyć różne formy bez konieczności uczenia się ich na pamięć. Uczniowie zapoznają się z odmianą przymiotników miękkotematowych.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–6 z części „Zapamiętaj”, polegające na poprawnym zastosowaniu przymiotników miękkotematowych w zdaniach.
Nauczyciel przedstawia uczniom multimedium – prezentację, która zawiera informacje o formach spędzania czasu przez uczniów podczas miesięcy zimowych. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć zamieszczoną na ostatnim slajdzie, prezentującą zimowe aktywności i atrakcje podczas ferii zimowych. Uczniowie tworzą wypowiedzi ustne o tym, co najbardziej lubią robić w zimowe dni. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium polegające na utrwaleniu zawartego w prezentacji multimedialnej słownictwa, sprawdzeniu opanowania oraz zrozumienia przez uczniów treści prezentacji multimedialnej.
Uczniowie – po przeanalizowaniu prezentacji, powtarzaniu za lektorem komentarzy, odczytywaniu napisów na poszczególnych slajdach – tworzą proste wypowiedzi na temat zimy. Nauczyciel może zaproponować wybrane ćwiczenia z kącika gramatycznego oraz z części e‑materiału zawierającej multimedium.
Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytania o plany na ferie zimowe lub o to, co robili podczas ostatnich ferii zimowych. Jest to ćwiczenie powtórzeniowe również w zakresie czasu przyszłego i przeszłego.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się na lekcji i w jakim stopniu osiągnęli cele lekcji.
Nauczyciel rozdaje uczniom papierowe kartoniki i ustawia na stole trzy pudełka z emotikonami: z uśmiechniętą buźką, neutralną buźką i smutną buźką, uczniowie wrzucają otrzymane kartoniki do wybranego przez siebie pudełka. W ten sposób uczniowie oceniają, w jakim stopniu cele lekcji zostały zrealizowane.
Praca domowa:
Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji uczniowie mogą wykonać ćwiczenie 7. lub 8. z części „Sprawdź się” albo napisać kilka zdań na temat zimy. Na kolejnej lekcji nauczyciel powinien sprawdzić prace uczniów i najlepsze prace odczytać na forum klasy.
Materiały pomocnicze:
Zdjęcia, obrazki, ilustracje przedstawiające zimowe zjawiska pogodowe oraz podejmowane zimą aktywności.
Kartoniki, za pomocą których uczniowie ocenią stopień realizacji celów lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W trakcie lekcji – uczniowie z nauczycielem analizują materiał z prezentacji i na tej podstawie opowiadają o zimie i tworzą dialogi.
Po lekcji – na podstawie prezentacji i zawartej w niej mapie pojęć uczniowie mogą stworzyć własną małą mapę pojęć na temat zimowych zjawisk pogodowych.