Numer e‑materiału: 2.8.4.3

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich will Raumausstatterin werden! / Chcę zostać dekoratorką wnętrz!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zawodów humanistycznych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia zawody humanistyczne;

  • wyjaśnia, który zawód humanistyczny uważa za najbardziej interesujący;

  • opisuje koleżance/koledze w e‑mailu, czy praca dekoratora wnętrz byłaby dla niego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie tłumaczy, czym jest umysł humanistyczny i że umysł ścisły jest jego przeciwieństwem. Otwiera dyskusję i pyta uczniów, jakie zawody wykonują według nich najczęściej osoby o umyśle humanistycznym.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: wskazują, której informacji nie ma w tekście (Übung 2), oraz zaznaczają właściwe przyimki (Übung 3). Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się oraz wymyślają dodatkowe przykłady zdań z czasownikami diskutieren überteilnehmen an, które nawiązują do treści tekstu w części Przeczytaj. Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy. Nauczyciel z uczniami analizują podane przykłady.

  • Uczniowie w parach tworzą krótką wypowiedź ustną na temat cech, które powinien posiadać aktor; następnie opisują w krótkiej notatce w zeszycie wybrane przez nich wspólnie cechy (Übung 4).

  • Klasa zapoznaje się z katalogiem interaktywnym i wykonuje Übung 2 oraz 3 z części Katalog interaktywny: wskazuje, na które pytania nie znajdzie odpowiedzi w treści multimedium, i uzupełnia zdania podanymi nazwami zawodów.

  • Na podstawie Übung 1 z części Katalog interaktywny nauczyciel wymawia na głos nazwy zawodów humanistycznych i zachęca uczniów, aby powiedzieli, czym się zajmuje przedstawiciel danego zawodu, np.: Ein Raumausstatter… → entwirft Inneneinrichtungen, Ein Journalist… → präsentiert Materialien in den Massenmedien.

  • Uczniowie dobierają się w pary i na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się wybierają dwa najbardziej interesujące dla nich zawody humanistyczne. Zadanie będzie polegało na wyjaśnieniu koleżance/koledze, dlaczego wybrane zawody są dla nich najbardziej interesujące. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomocne w rozmowie zwroty: Ich finde, dass …, Am interessantesten ist …, Meiner Meinung nach ist …, weil … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom w klasie, w razie potrzeby podpowiada oraz poprawia błędy i wymowę.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pozostają w parach. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, czy widzą się w roli dekoratora wnętrz, i uzasadnili swoje zdanie.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się: dopasowują nazwy zawodów do zdjęć, rozwiązują krzyżówkę oraz przyporządkowują wyrazy do odpowiednich kategorii.

  • Na koniec zajęć nauczyciel zadaje klasie pytanie podsumowujące: Czy zawody humanistyczne są ciekawe i przyszłościowe?

Praca domowa

W celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 4 oraz 6 z części Sprawdź się: grają w memory i dopasowują zdania w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;

  • w trakcie lekcji: wprowadzenie słownictwa związanego z naukami humanistycznymi, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu zawodów humanistycznych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec