Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.4.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich will Raumausstatterin werden! / Chcę zostać dekoratorką wnętrz!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zawodów humanistycznych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia zawody humanistyczne;
wyjaśnia, który zawód humanistyczny uważa za najbardziej interesujący;
opisuje koleżance/koledze w e‑mailu, czy praca dekoratora wnętrz byłaby dla niego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie tłumaczy, czym jest umysł humanistyczny i że umysł ścisły jest jego przeciwieństwem. Otwiera dyskusję i pyta uczniów, jakie zawody wykonują według nich najczęściej osoby o umyśle humanistycznym.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: wskazują, której informacji nie ma w tekście (Übung 2), oraz zaznaczają właściwe przyimki (Übung 3). Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się oraz wymyślają dodatkowe przykłady zdań z czasownikami diskutieren über i teilnehmen an, które nawiązują do treści tekstu w części Przeczytaj. Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy. Nauczyciel z uczniami analizują podane przykłady.
Uczniowie w parach tworzą krótką wypowiedź ustną na temat cech, które powinien posiadać aktor; następnie opisują w krótkiej notatce w zeszycie wybrane przez nich wspólnie cechy (Übung 4).
Klasa zapoznaje się z katalogiem interaktywnym i wykonuje Übung 2 oraz 3 z części Katalog interaktywny: wskazuje, na które pytania nie znajdzie odpowiedzi w treści multimedium, i uzupełnia zdania podanymi nazwami zawodów.
Na podstawie Übung 1 z części Katalog interaktywny nauczyciel wymawia na głos nazwy zawodów humanistycznych i zachęca uczniów, aby powiedzieli, czym się zajmuje przedstawiciel danego zawodu, np.: Ein Raumausstatter… → entwirft Inneneinrichtungen, Ein Journalist… → präsentiert Materialien in den Massenmedien.
Uczniowie dobierają się w pary i na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się wybierają dwa najbardziej interesujące dla nich zawody humanistyczne. Zadanie będzie polegało na wyjaśnieniu koleżance/koledze, dlaczego wybrane zawody są dla nich najbardziej interesujące. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomocne w rozmowie zwroty: Ich finde, dass …, Am interessantesten ist …, Meiner Meinung nach ist …, weil … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom w klasie, w razie potrzeby podpowiada oraz poprawia błędy i wymowę.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pozostają w parach. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, czy widzą się w roli dekoratora wnętrz, i uzasadnili swoje zdanie.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się: dopasowują nazwy zawodów do zdjęć, rozwiązują krzyżówkę oraz przyporządkowują wyrazy do odpowiednich kategorii.
Na koniec zajęć nauczyciel zadaje klasie pytanie podsumowujące: Czy zawody humanistyczne są ciekawe i przyszłościowe?
Praca domowa
W celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 4 oraz 6 z części Sprawdź się: grają w memory i dopasowują zdania w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: wprowadzenie słownictwa związanego z naukami humanistycznymi, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu zawodów humanistycznych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0