Numer e‑materiału: 2.6.3.5

Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Unsere Klassenregeln / Zasady naszej klasy

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętności formułowania poleceń, rozkazów i próśb do kolegi, kolegów i osób dorosłych i wyrażania zasad panujących w szkole i na lekcji.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sformułuje polecenia dla kolegów i koleżanek;

  • rozpozna prośby skierowane do osób dorosłych;

  • wymieni zasady zachowania się na lekcji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku: tworzenie ilustracji,

  • ćwiczenie wymowy i pisowni,

  • rozumienie informacji: czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów),

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę),

  • organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki),

  • obniżanie poziomu lęku (wykorzystanie różnych technik relaksacyjnych),

  • automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie, np. „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),

  • zadawanie pytania (umiejętność formułowania próśb, poleceń, zwrotów grzecznościowych),

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym,

  • praktyczna – gry dydaktyczne,

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat regulaminów szkolnych i klasowych, których tworzenie jest popularne w Niemczech. Następnie pyta uczniów, czy ich klasa również stworzyła regulamin zachowania się na lekcjach.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat reguł, jakie zdaniem uczniów powinny obowiązywać na lekcjach, aby nauka odbywała się w miłej atmosferze. Propozycje uczniów zapisuje na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają dialog pomiędzy nauczycielem a uczniami oraz zapoznają się z treścią plakatu z zasadami klasowymi, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu w części Przeczytaj. Określają, czy podane zdania są zgodne z treścią tekstów (Übung 1), wskazują reguły zachowania się podczas przerwy (Übung 2) oraz uzupełniają polecenia właściwymi czasownikami (Übung 3).

  • Uczniowie dowiadują się, w jaki sposób tworzy się w języku niemieckim tryb rozkazujący oraz jakie są jego zastosowania. Gra edukacyjna pogłębia poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwala zasady tworzenia trybu rozkazującego. Uczniowie wykonują polecenia do gry edukacyjnej, które sprawdzają ich poziom zrozumienia zagadnienia gramatycznego. Wskazują, w jakim celu używa się trybu rozkazującego, utrwalają prośby i polecenia poznane podczas lekcji.

  • W części Sprawdź się uczniowie utrwalają poznane zasady dotyczące budowy i użycia trybu rozkazującego, jak również powtarzają słownictwo z lekcji poprzez przyporządkowanie poleceń do odpowiedniej osoby (Aufgabe 1), wybór właściwej reakcji językowej (Aufgabe 2), rozwiązanie krzyżówki (Aufgabe 3), wskazanie właściwego polecenia pasującego do podanej ilustracji (Aufgabe 4), utrwalenie czasowników wykorzystywanych do tworzenia klasowych zasad (Aufgabe 5), łączenie niemieckich poleceń z ich odpowiednikami w języku polskim (Aufgabe 6) oraz dokończenie poleceń dla poszczególnych osób (Aufgabe 8).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie konstruują polecenia, rozkazy do rówieśnika, grupy rówieśniczej, jak również formułują uprzejme prośby w stylu formalnym do osób starszych. Uczeń odpowiada sobie na pytanie: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co było dla mnie niejasne?

Praca domowa:

  • Uczeń wykonuje zadanie 7, formułuje cztery zasady klasowe, używając trybu rozkazującego dla drugiej osoby liczby mnogiej ihr. Następnie uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe, zapoznają się ze swoimi pomysłami i tworzą wspólny regulamin klasowy. Grupy prezentują na forum klasy swoje regulaminy oraz głosują, które punkty stworzonych regulaminów są dla nich najważniejsze.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z regułami zachowania się na lekcji;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat trybu rozkazującego;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią sformułować polecenia do rówieśnika, grupy rówieśniczej oraz uprzejme prośby do osoby starszej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec