Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: В теа́тр и́ли в кино́?/ Do teatru czy do kina?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji związanych z tematem kultury;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności – podobieństwo słów i wyrażeń;

  • kompetencje cyfrowe – wykorzystanie na lekcji materiałów interaktywnych;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się – praca w parach, odwołanie się do wielu strategii uczenia się;

  • kompetencje matematyczne - analiza, porządkowanie, synteza.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyraża swoje preferencje związane z uczestniczeniem w życiu kulturalnym;

  • wyraża swoje zdanie na temat tego, czy woli wybrać się do kina, czy do teatru;

  • charakteryzuje ulubione gatunki filmowe;

  • przekonuje innych do realizacji swoich planów.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania między nauką rosyjskiego a realiami życia w Rosji;

  • uświadamia sobie, jak wiele informacji jest w stanie zrozumieć pomimo początkowego etapu nauki języka;

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ poradzi sobie językowo w sytuacji wyjścia do kina lub teatru wspólnie z osobami rosyjskojęzycznymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - umiejscawianie nowych słów w znanym kontekście, skojarzenia, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne – naśladowanie rodzimych użytkowników języka, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne - utrwalanie i łączenie nowych informacji z uzyskanymi wcześniej;

  • strategie społeczne - współpraca z innymi uczniami – praca w parach, rozwijanie zainteresowania inną kulturą.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • metoda podająca,

  • metoda audiolingwalna,

  • metoda audiowizualna,

  • metoda kognitywna,

  • metoda aktywizująca,

  • metoda eksponująca.

Techniki:

  • praca z materiałami audio,

  • praca z grafikami,

  • opisy z wyjaśnieniem,

  • praca z prezentacja multimedialną,

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • objaśnienia i komentarze,

  • powtórzenia fraz i zdań.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • projektor lub tablica multimedialna,

  • zdjęcia z internetu,

  • głośniki,

  • zeszyt przedmiotowy.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, kto z nich lubi chodzić do teatru, a kto do kina. Pyta, czy Polacy chętniej chodzą do kina, czy do teatru.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia do lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie uczniowie czytają tekst z podziałem na role. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na czasownik предпочитать, który pojawia się w tekście, a następnie prezentuje uczniom treści z kącika gramatycznego.

  • Uczniowie dobierają się pary. Każda para dostaje przygotowane wcześniej przez nauczyciela pary wyrazów, np.: кино‑театр, фильм‑представление itp. Jeden uczeń z pary mówi: „Я предпочитаю кино, потому что…, a drugi odpowiada: А я предпочитаю театр, потому что...

  • Następnie nauczyciel i uczniowie oglądają prezentację multimedialną, dzięki której poznają więcej nazw rodzajów przedstawień teatralnych i gatunków filmowych.

  • W celu utrwalenia słownictwa uczniowie grają w grę. Nauczyciel wyświetla kadr z filmu lub przedstawienia teatralnego, a uczeń ma za zadanie nazwać po rosyjsku gatunek lub rodzaj.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów utworzył zdanie z czasownikiem предпочитать i gatunkiem filmowym lub rodzajem przedstawienia teatralnego.

Uczniowie zapisują swoje zdania na tablicy. Nauczyciel zwraca się do pozostałych uczniów z pytaniem, czy zdanie zostało zapisane poprawnie. Uczniowie starają się samodzielnie dostrzec i poprawić ewentualne błędy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób użytego słownictwa i poprawność językową.

Materiały pomocnicze:

kadry z różnych filmów lub przedstawień z internetu

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

W fazie wstępnej lekcji prezentacja interaktywna pomoże uczniom oswoić się ze słownictwem. Mogą oni domyślać się znaczenia słówek dzięki ich podobieństwu do języka polskiego i języka angielskiego.

W trakcie lekcji materiał posłuży do tworzenia wypowiedzi własnych. Uczniowie opowiedzą o swoich ulubionych gatunkach filmowych i rodzajach przedstawień teatralnych.

Po lekcji prezentacja może zostać wykorzystana do wykonania zadania domowego. Każdy z uczniów wybiera jeden gatunek filmowy lub rodzaj przedstawienia teatralnego i wyraża swoją opinię na jego temat.