Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: В теа́тр и́ли в кино́?/ Do teatru czy do kina?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji związanych z tematem kultury;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności – podobieństwo słów i wyrażeń;
kompetencje cyfrowe – wykorzystanie na lekcji materiałów interaktywnych;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się – praca w parach, odwołanie się do wielu strategii uczenia się;
kompetencje matematyczne - analiza, porządkowanie, synteza.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyraża swoje preferencje związane z uczestniczeniem w życiu kulturalnym;
wyraża swoje zdanie na temat tego, czy woli wybrać się do kina, czy do teatru;
charakteryzuje ulubione gatunki filmowe;
przekonuje innych do realizacji swoich planów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką rosyjskiego a realiami życia w Rosji;
uświadamia sobie, jak wiele informacji jest w stanie zrozumieć pomimo początkowego etapu nauki języka;
odczuwa satysfakcję, ponieważ poradzi sobie językowo w sytuacji wyjścia do kina lub teatru wspólnie z osobami rosyjskojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe - umiejscawianie nowych słów w znanym kontekście, skojarzenia, używanie obrazu i dźwięku;
strategie kognitywne – naśladowanie rodzimych użytkowników języka, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne - utrwalanie i łączenie nowych informacji z uzyskanymi wcześniej;
strategie społeczne - współpraca z innymi uczniami – praca w parach, rozwijanie zainteresowania inną kulturą.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda podająca,
metoda audiolingwalna,
metoda audiowizualna,
metoda kognitywna,
metoda aktywizująca,
metoda eksponująca.
Techniki:
praca z materiałami audio,
praca z grafikami,
opisy z wyjaśnieniem,
praca z prezentacja multimedialną,
dyskusja,
burza mózgów,
objaśnienia i komentarze,
powtórzenia fraz i zdań.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca z całą grupą.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
projektor lub tablica multimedialna,
zdjęcia z internetu,
głośniki,
zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, kto z nich lubi chodzić do teatru, a kto do kina. Pyta, czy Polacy chętniej chodzą do kina, czy do teatru.
Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia do lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie uczniowie czytają tekst z podziałem na role. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.
Nauczyciel zwraca uwagę na czasownik предпочитать, który pojawia się w tekście, a następnie prezentuje uczniom treści z kącika gramatycznego.
Uczniowie dobierają się pary. Każda para dostaje przygotowane wcześniej przez nauczyciela pary wyrazów, np.: кино‑театр, фильм‑представление itp. Jeden uczeń z pary mówi: „Я предпочитаю кино, потому что…”, a drugi odpowiada: „А я предпочитаю театр, потому что...”
Następnie nauczyciel i uczniowie oglądają prezentację multimedialną, dzięki której poznają więcej nazw rodzajów przedstawień teatralnych i gatunków filmowych.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie grają w grę. Nauczyciel wyświetla kadr z filmu lub przedstawienia teatralnego, a uczeń ma za zadanie nazwać po rosyjsku gatunek lub rodzaj.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów utworzył zdanie z czasownikiem предпочитать i gatunkiem filmowym lub rodzajem przedstawienia teatralnego.
Uczniowie zapisują swoje zdania na tablicy. Nauczyciel zwraca się do pozostałych uczniów z pytaniem, czy zdanie zostało zapisane poprawnie. Uczniowie starają się samodzielnie dostrzec i poprawić ewentualne błędy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób użytego słownictwa i poprawność językową.
Materiały pomocnicze:
kadry z różnych filmów lub przedstawień z internetu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
W fazie wstępnej lekcji prezentacja interaktywna pomoże uczniom oswoić się ze słownictwem. Mogą oni domyślać się znaczenia słówek dzięki ich podobieństwu do języka polskiego i języka angielskiego.
W trakcie lekcji materiał posłuży do tworzenia wypowiedzi własnych. Uczniowie opowiedzą o swoich ulubionych gatunkach filmowych i rodzajach przedstawień teatralnych.
Po lekcji prezentacja może zostać wykorzystana do wykonania zadania domowego. Każdy z uczniów wybiera jeden gatunek filmowy lub rodzaj przedstawienia teatralnego i wyraża swoją opinię na jego temat.