Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Durch die Bundesländer/Przez niemieckie landy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zwiedzania oraz na temat zabytków niemieckich miast.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie osobliwości – miejsca wartego zobaczenia;
wymienia osobliwości niemieckich miast;
określa swoje preferencje odnośnie zwiedzania.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez, np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
konstruktywizm;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z mapą interaktywną, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: mapa interaktywna,
zdjęcia z multimedium w formie slajdów,
zestaw zadań interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią tekstu wprowadzającego, a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat doświadczeń związanych ze zwiedzaniem, preferowanym sposobem zwiedzania. Nauczyciel wykorzystuje w tej części lekcji elementy materiału ilustracyjnego zawartego w multimedium, by zachęcić uczniów do próby rozpoznania charakterystycznych obiektów zabytkowych w Niemczech.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was verstehst du unter dem Begriff Sehenswürdigkeit? Uczniowie odpowiadają, nauczyciel zapisuje zwroty na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Sehenswürdigkeiten – Denkmäler der Geschichte, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz uzupełniając brakujące fragmenty (Übung 1 z części Przeczytaj).
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2‑3 z części Przeczytaj. Uczniowie dopasowują brakujące fragmenty tekstu, zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem, łączą wyrażenia na podstawie informacji w tekście.
Uczniowie dobierają się w pary i odpowiadają na następujące pytania: 1. Welche zwei Typen von Reisenden werden im Text dargestellt? 2. Wie wird im Text der Begriff Denkmal definiert? 3. Nenne zwei Beispiele für Denkmäler. (Übung 4 w części Przeczytaj). Wybrane pary prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Meine Reise durch die Bundesländer (mapa interaktywna). Zanim to nastąpi, nauczyciel pyta: Welche Orte, die auf der Landkarte markiert wurden, hast du besucht? Was weißt du über diese Orte oder womit verbindest du sie? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Następnie uczniowie analizują treść mapy interaktywnej, czytają i słuchają informacji oraz poznają słownictwo.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy interaktywnej, wykorzystując do tego Übung 1‑3 z części Mapa interaktywna. Uczniowie łączą części wypowiedzi, tworząc informacje zgodne z treścią mapy, uzupełniają nazwy landów oraz miast, pracują ze słownictwem, zastępując wyrazy lub wyrażenia odpowiednimi synonimami.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4-osobowe grupy. Uczniowie wcielają się w rolę Anny i piszą kartkę pocztową z podróży (Übung 4 w części Mapa interaktywna). Grupy wymieniają się kartkami i odczytują je na forum klasy.
W ramach podsumowania pracy z mapą nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie, które z przedstawionych miejsc, obiektów wydają im się być szczególnie atrakcyjne, ciekawe, godne zwiedzenia i dlaczego.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei odpowiadają na pytanie: Bist du ein Slowtraveller, ein Sehenswürdigkeitenjäger oder vielleicht keiner von beiden? Uczniowie określają swoje preferencje odnośnie zwiedzania, wyrażają swoje zdanie i argumentują je.
Praca domowa
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną. Uczniowie opisują, które z atrakcji lub miejsc wymienionych w lekcji odwiedziliby najchętniej i dlaczego. Uzasadniają swoje zdanie oraz podają przynajmniej dwa miejsca i po dwa argumenty przemawiające za ich wyborem (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem lekcji, wywołanie u uczniów burzy mózgów i skojarzeń związanych z zabytkami i osobliwościami miast w Niemczech.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako mini przewodnik podczas wykonywania ćwiczeń. W części podsumowującej lekcji nauczyciel może wykorzystać materiał ilustracyjny do sprawdzenia wiedzy uczniów o omówionych osobliwościach i przeprowadzić mini quiz polegający na rozpoznaniu obiektu na wyświetlonym slajdzie. W tym celu nauczyciel przygotowuje slajdy z fotografiami obiektów przedstawionych w e‑materiale.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako forma wirtualnej notatki. Uczniowie przygotowują do tematu notatkę wizualną, którą zawieszają na gazetce klasowej. Uczniowie mogą na podstawie mapy interaktywnej przygotować ofertę/plan wycieczki klasowej.