Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Imperia bliskowschodnie i ich wierzenia: Egipt, Babilon, Asyria, Medowie i Persja. Żydzi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego niektóre starożytne imperia nie potrafiły utrzymać podbitych terenów;
opisuje, jak postrzegano władcę w państwach starożytnego Wschodu;
charakteryzuje, w jaki sposób kształtowały się religie w cywilizacjach wschodnich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji. Określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? W ten sposób uczniowie określają kryteria sukcesu, które będą ich obowiązywać podczas zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego imperiów bliskowschodnich. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i na nie odpowiadają.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Wymień i wskaż na mapie imperia starożytne, które były kolejno podbijane przez Persów”. Poleca uczniom, aby podzielili się na mniejsze grupy (do czterech lub pięciu osób) i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują kolejne polecenie: wyjaśniają, które terytoria mogły stać się następnym celem podboju perskiego.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, o jakich aspiracjach świadczy używanie tytułu »króla wszechświata«” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie nagrania, które zaraz zostanie odtworzone. Następnie wybrane dwójki uczniowskie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia 3, zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie, kto w świetle tekstu traktatu najbardziej zagrażał władzy królów asyryjskich? Uczniowie krótko dyskutują.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji i wspólnie ustalone kryteria sukcesu. Następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J. Zabłocka, T. Zawadzki, Wybór źródeł do historii starożytnego Wschodu, Poznań 1966.
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.
Ł. Niesiołowski‑Spano, K. Stebnicka, Historia Żydów w starożytności, Warszawa 2020.
P. Iwaszkiewicz, Władcy i wodzowie starożytności. Słownik, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.