Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Bezpieczne obchodzenie się z prądem elektrycznym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | metoda projektu |
Metody nauczania: | projekt edukacyjny |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | film edukacyjny, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Elektryka prąd nie tyka - o zasadach BPH przy pracy z obwodami elektrycznymi” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” | |
Faza realizacyjna: | |
Podczas lekcji, w pierwszej kolejności, warto przeczytać i obejrzeć e‑materiał. Następnie, nauczyciel pyta uczniów: „Jaki prąd jest bezpieczny dla człowieka?” Rozpoczyna się dyskusja na temat normalnych i szczególnych warunków środowiskowych. Nauczyciel demonstruje uczniom, jak wykryć napięcie sieciowe za pomocą wskaźnika neonowego. Uczniowie opowiadają, jakie najczęściej rodzaje przewodów obserwują w swoich domach, jakie mają kolory i jakby je sklasyfikowali? Następnie przystępują do rozwiązywania załączonych zadań. Wtedy nauczyciel dokonuje podziału ról i zadań w grupach. Uczniowie dzielą się na grupy i otrzymują temat projektu do wykonania w domu: „Przygotujcie kilkuminutową formę teatralną (inscenizacja, pantomima, teatr cieni lub lalek, bajka, piosenka itp.) dotyczącą bezpieczeństwa przy posługiwaniu się urządzeniami elektrycznymi i przedstawcie ją dzieciom z klas I‑III w zaprzyjaźnionej szkole podstawowej. Wystąpienie musi zakończyć się krótkim, wpadającym w ucho hasłem reklamującym bezpieczne posługiwanie się prądem”. Scenariusz musi zostać zatwierdzony przez nauczyciela. Każde dziecko uczestniczące w przedstawieniu przyzna grupie punkty w skali 0‑5 (tyle, ile paluszków u jednej ręki). Wygra ta grupa, która uzyska najwyższą średnią ocen małych widzów. Podczas lekcji, przed przystąpieniem do napisania scenariusza warto:
| |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów zwracając uwagę na ich kreatywność, współpracę w grupie i korzyści, jakie odnieśli mali widzowie przedstawienia. | |
Praca domowa: | |
Nie jest konieczna. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może zostać wykorzystany przy każdej okazji, gdy mowa o bezpieczeństwie obchodzenia się z prądem elektrycznym. |