Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Bezpieczne obchodzenie się z prądem elektrycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Prąd elektryczny. Uczeń:
VII. 3) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma);

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zna zasady BHP przy pracy z obwodami elektrycznymi,

  2. analizuje różne sytuacje z życia codziennego pod kątem występowania w nich niebezpieczeństwa porażenia prądem eklektycznym,

  3. stosuje zdobyte wiadomości do rozwiązania zadań i problemów i utrwali je przygotowując małą formę teatralną.

Strategie nauczania:

metoda projektu

Metody nauczania:

projekt edukacyjny

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

film edukacyjny, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Elektryka prąd nie tyka - o zasadach BPH przy pracy z obwodami elektrycznymi”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Podczas lekcji, w pierwszej kolejności, warto przeczytać i obejrzeć e‑materiał. Następnie, nauczyciel pyta uczniów: „Jaki prąd jest bezpieczny dla człowieka?” Rozpoczyna się dyskusja na temat normalnych i szczególnych warunków środowiskowych. Nauczyciel demonstruje uczniom, jak wykryć napięcie sieciowe za pomocą wskaźnika neonowego. Uczniowie opowiadają, jakie najczęściej rodzaje przewodów obserwują w swoich domach, jakie mają kolory i jakby je sklasyfikowali? Następnie przystępują do rozwiązywania załączonych zadań. Wtedy nauczyciel dokonuje podziału ról i zadań w grupach.

Uczniowie dzielą się na grupy i otrzymują temat projektu do wykonania w domu: „Przygotujcie kilkuminutową formę teatralną (inscenizacja, pantomima, teatr cieni lub lalek, bajka, piosenka itp.) dotyczącą bezpieczeństwa przy posługiwaniu się urządzeniami elektrycznymi i przedstawcie ją dzieciom z klas I‑III w zaprzyjaźnionej szkole podstawowej. Wystąpienie musi zakończyć się krótkim, wpadającym w ucho hasłem reklamującym bezpieczne posługiwanie się prądem”. Scenariusz musi zostać zatwierdzony przez nauczyciela. Każde dziecko uczestniczące w przedstawieniu przyzna grupie punkty w skali 0‑5 (tyle, ile paluszków u jednej ręki). Wygra ta grupa, która uzyska najwyższą średnią ocen małych widzów.

Podczas lekcji, przed przystąpieniem do napisania scenariusza warto:

  • przeczytać i obejrzeć e‑materiał,

  • rozwiązać załączone zadania,

  • dokonać podziału ról i zadań w grupie.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów zwracając uwagę na ich kreatywność, współpracę w grupie i korzyści, jakie odnieśli mali widzowie przedstawienia.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji i ustalają, które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Nie jest konieczna.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może zostać wykorzystany przy każdej okazji, gdy mowa o bezpieczeństwie obchodzenia się z prądem elektrycznym.