Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Społeczeństwo obywatelskie – przykład praktyczny z kraju o długich tradycjach demokratycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie społeczeństwa obywatelskiego i jego idee;
analizuje elementy kluczowe społeczeństwa obywatelskiego;
klasyfikuje przejawy społeczeństwa obywatelskiego i poziomy aktywności obywateli;
porównuje funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i USA.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
czym jest w ich rozumieniu społeczeństwo obywatelskie;
czy wiedzą, w jakich formach przejawia się funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
pojęcia społeczeństwa obywatelskiego;
elementów kluczowych społeczeństwa obywatelskiego (kapitału społecznego i zaufania społecznego), jego przejawów i poziomu aktywności obywateli;
funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i USA.
2. Praca z filmem. Po zapoznaniu się z materiałem wykonanie ćwiczenia 1 dołączonego do filmu – przedstawienie opinii uczniów.
3. Dyskusja na temat roli organizacji pozarządowych dla samorealizacji jednostek. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
4. Podział na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest sporządzenie notatki z lekcji zawierającej najważniejsze informacje dotyczące:
gr. I – społeczeństwa obywatelskiego, elementów kluczowych społeczeństwa obywatelskiego, jego przejawów i poziomu aktywności obywateli;
gr. II – społeczeństwa obywatelskiego w Polsce;
gr. III – społeczeństwa obywatelskiego i demokracji w USA;
gr. IV – społeczeństwa obywatelskiego w Szwajcarii i czynników warunkujących jego powstanie.
5. Grupy prezentują swoje notatki, reszta klasy notuje je w postaci map myśli.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie gry interaktywnej.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie: wybrane aspekty, ewolucja pojęcia [w:] Studia z teorii polityki, t. II, red. A. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wrocław 2000.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki uchwalona 17.09.1787, tłum. Andrzej Pułło, libr.sejm.gov.pl.
Katarzyna Sierocińska, Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia ekonomiczne” nr 1 (LXVIII) 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film i gra interaktywna mogą być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o społeczeństwie obywatelskim.