Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Powstawanie i charakterystyka gór fałdowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje proces powstawania gór fałdowych,

  • charakteryzuje strefy, w których powstają góry fałdowe,

  • opisuje różnice w górach fałdowych powstałych w strefie subdukcji i kolizji płyt litosfery.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.

  • M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

  • W. Mizerski, Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa 2005.

Netografia:

Informacje o górach fałdowych:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości na temat procesów zachodzących na krawędziach płyt litosfery.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zadaje pytanie: czy możliwe jest, że wysoko w górach można spotkać osady, które utworzyły się w oceanie? Rozpoczyna się burza mózgów. Jeżeli prawidłowa odpowiedź nie padnie, wówczas nauczyciel informuje, że zada uczniom to samo pytanie na koniec lekcji.

  • Następnie nauczyciel, kontynuując dyskusję, zadaje pytanie: Co się dzieje w strefie spreadingu? Chętni uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Nauczyciel może posiłkować się fragmentem bloku tekstowego wyświetlonego na ekranie. Objaśnia również, czym jest flisz i jaką ma genezę.

  • W kolejnym etapie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupy mają za zadanie zapoznać się z informacjami przedstawionymi w e‑materiale (na tabletach lub komputerach), które dotyczą powstawania, charakterystyki i przykładów gór fałdowych powstałych w strefie subdukcji (grupa 1) i strefie kolizji (grupa 2). Efektem ich pracy ma być notatka w zeszycie (na przykład w formie schematu).

  • Po zakończonym zadaniu nauczyciel prosi wybrane osoby z grupy 1. o prezentację wyników swojej pracy. Po omówieniu na forum klasy przygotowanych zagadnień nauczyciel może wyświetlić na ekranie multimedium bazowe w celu zapoznania się z nim również grupy 2. Podobne czynności następują później w przypadku grupy 2. Po tym etapie uczniowie zadają pytania pomocnicze prelegentom. Nad przebiegiem pracy czuwa nauczyciel, który koryguje i dodaje ważne aspekty w trakcie prezentacji.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel może wrócić do pytania, które zadał na początku lekcji.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie mapy, na której uczniowie zaznaczają różnymi kolorami pasma fałdowe powstałe w strefie subdukcji i strefie kolizji płyt litosfery.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafiki interaktywne mogą posłużyć uczniom w fazie realizacyjnej, a także w fazie podsumowującej lekcji. Mogą także znaleźć swoje zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej, lekcji podsumowującej typy genetyczne gór, a także lekcji poświęconej strefie subdukcji i kolizji.