Numer e‑materiału: 1.1.4.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Lehrerin unterrichtet / Nauczycielka uczy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zawodów związanych ze szkołą oraz informowania o czynnościach wykonywanych przez osoby pracujące w szkole

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy zawodów wykonywanych przez osoby pracujące w szkole;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co robią osoby pracujące w szkole.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z obszaru innych edukacji na lekcji języka obcego (czytanie wyrazów).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • kierunkowanie uwagi na zapamiętywanie i odtwarzanie zapamiętanych słów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • zabawa w kalambury,

  • zabawa w „kim jestem?”,

  • zabawa w grupowanie wyrazów,

– formy pracy:

  • praca w grupie,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • opaski i karty obrazkowe przedstawiające zawody związane ze szkołą,

  • dwa dłuższe sznurki,

  • kartki A4 z nazwami zawodów i czynności,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów. Z plikiem audio może zostać zainicjowana ponadto zabawa w echo; powtarzanie na różne sposoby, czy głuchy telefon (wybrana fraza z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, kto pracuje w szkole. Kto uczy? Kto sprząta? Kto reperuje zepsute rzeczy? Kto gotuje obiady? Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, jakie czynności one wykonują. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej osoby, które są widoczne również na głównej ilustracji do dialogu. Odtwarza nagranie dołączone do każdej postaci, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „kim jestem?”. Zaprasza jednego z uczniów na środek klasy. Uczeń otrzymuje opaskę, którą zakłada na głowę. Do opaski przymocowana jest karta obrazkowa przedstawiająca osobę wykonującą jeden z zawodów: nauczycielka, sprzątaczka, kucharz lub konserwator (uczeń nie widzi karty obrazkowej, ale wie, że na karcie znajduje się osoba pracująca w szkole). Uczeń zadaje reszcie klasy pytania, np. Czy uczę dzieci? Czy gotuję obiady? Czy naprawiam różne rzeczy w szkole? Na podstawie odpowiedzi koleżanek i kolegów uczeń odgaduje zawód osoby przedstawionej na karcie obrazkowej. Na koniec nauczyciel odtwarza nagranie związane z daną osobą, np. Das Hausmeister repariert. Uczniowie powtarzają za lektorem. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło odgadnąć jeden z czterech zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

opaski na głowę z kartami przedstawiającymi jeden z czterech zawodów (nauczycielka, sprzątaczka, kucharz, konserwator)

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje konserwatora i kucharza. Pyta uczniów, jaki zawód wykonują te osoby. Uczniowie mają do wyboru dwie odpowiedzi, które odczytuje nauczyciel. Decydują, jaka odpowiedź jest prawidłowa. Następnie powtarzają na głos właściwą odpowiedź.

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (dialog między Leą i Benem). Uczniowie przyglądają się dołączonej do pliku audio ilustracji. Następnie nauczyciel odtwarza dialog ponownie, zatrzymując nagranie po każdej odpowiedzi Bena. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na ilustracji postać, o której mówi Ben. Uczniowie wskazują kolejno osobę, która sprząta, gotuje, reperuje coś i uczy (e‑materiał: Plik audio).

Nauczyciel pyta, co robi szewc dla kota w butach i odczytuje trzy odpowiedzi do wyboru. Pyta uczniów, o jaką czynność chodzi w każdej odpowiedzi. Następnie uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnik podchodzi do nauczyciela, który mówi mu na ucho nazwę jednego z zawodów (nauczycielka, kucharz, sprzątaczka, konserwator). Uczeń pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi. Reszta klasy zgaduje. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazwy zawodu w języku niemieckim. W razie trudności nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej słowniczek obrazkowy, a uczniowie szukają właściwej ilustracji. Nauczyciel odczytuje na głos nazwę zawodu, uczniowie powtarzają. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów miało możliwość odgadnięcia nazwy zawodu przymocowanego do opaski. Następnie nauczyciel prezentuje cztery ilustracje przedstawiające różne zawody i odczytuje na głos podpisy do ilustracji. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do której ilustracji (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Faza podsumowująca

Nauczyciel umieszcza w czterech miejscach sali zdjęcia nauczycielki, sprzątaczki, osoby, która coś reperuje i kucharza. Następnie nauczyciel wypowiada na głos zdania: Die Lehrerin unterricht, Die Putzfrau putzt, Der Koch kocht, Der Hausmeister repariert. Po usłyszeniu zdania uczniowie podchodzą do właściwego zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

10 min

Nauczyciel, za pomocą dwóch długich sznurków, tworzy na środku sali dwa okręgi. Informuje uczniów, że w jednym okręgu będą układać wyrazy oznaczające nazwy zawodów, a w drugim – wyrazy oznaczające czynności. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy i każdej grupie wręcza cztery kartki A4 – na dwóch kartkach zapisane są nazwy zawodów, a na pozostałych dwóch nazwy czynności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odczytali na głos wyrazy. W razie potrzeby podpowiada uczniom, jak brzmi dany wyraz. Zadaniem uczniów jest umieszczenie wyrazu we właściwym okręgu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w grupie

dwa sznurki, kartki A4 z wyrazami oznaczającymi nazwy zawodów oraz nazwy czynności

Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z puzzlami. Po ułożeniu puzzli uczniowie odpowiadają, kto jest na zdjęciu i co robi ta osoba.

praca w parach

puzzle

Na zakończenie lekcji nauczyciel mówi, że każda osoba pracująca w szkole wykonuje ważną i potrzebną pracę oraz że spotykając taką osobę, zawsze trzeba się przywitać, mówiąc „dzień dobry”.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, kto pracuje w szkole. Kto uczy? Kto sprząta? Kto reperuje zepsute rzeczy? Kto gotuje obiady? Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, jakie czynności one wykonują. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej osoby, które są widoczne również na głównej ilustracji do dialogu. Odtwarza nagranie dołączone do każdej postaci, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „kim jestem?”. Zaprasza jednego z uczniów na środek klasy. Uczeń otrzymuje opaskę, którą zakłada na głowę. Do opaski przymocowana jest karta obrazkowa przedstawiająca osobę wykonującą jeden z zawodów: nauczycielka, sprzątaczka, kucharz lub konserwator (uczeń nie widzi karty obrazkowej, ale wie, że na karcie znajduje się osoba pracująca w szkole). Uczeń zadaje reszcie klasy pytania, np. Czy uczę dzieci? Czy gotuję obiady? Czy naprawiam różne rzeczy w szkole? Na podstawie odpowiedzi koleżanek i kolegów uczeń odgaduje zawód osoby przedstawionej na karcie obrazkowej. Na koniec nauczyciel odtwarza nagranie związane z daną osobą, np. Das Hausmeister repariert. Uczniowie powtarzają za lektorem. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło odgadnąć jeden z czterech zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

opaski na głowę z kartami przedstawiającymi jeden z czterech zawodów (nauczycielka, sprzątaczka, kucharz, konserwator)

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje konserwatora i kucharza. Pyta uczniów, jaki zawód wykonują te osoby. Uczniowie mają do wyboru dwie odpowiedzi, które odczytuje nauczyciel. Decydują, jaka odpowiedź jest prawidłowa. Następnie powtarzają na głos właściwą odpowiedź.

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (dialog między Leą i Benem). Uczniowie przyglądają się dołączonej do pliku audio ilustracji. Następnie nauczyciel odtwarza dialog ponownie, zatrzymując nagranie po każdej odpowiedzi Bena. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na ilustracji postać, o której mówi Ben. Uczniowie wskazują kolejno osobę, która sprząta, gotuje, reperuje coś i uczy (e‑materiał: Plik audio).

Nauczyciel pyta, co robi szewc dla kota w butach i odczytuje trzy odpowiedzi do wyboru. Pyta uczniów, o jaką czynność chodzi w każdej odpowiedzi. Następnie uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnik podchodzi do nauczyciela, który mówi mu na ucho nazwę jednego z zawodów (nauczycielka, kucharz, sprzątaczka, konserwator). Uczeń pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi. Reszta klasy zgaduje. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazwy zawodu w języku niemieckim. W razie trudności nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej słowniczek obrazkowy, a uczniowie szukają właściwej ilustracji. Nauczyciel odczytuje na głos nazwę zawodu, uczniowie powtarzają. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów miało możliwość odgadnięcia nazwy zawodu przymocowanego do opaski. Następnie nauczyciel prezentuje cztery ilustracje przedstawiające różne zawody i odczytuje na głos podpisy do ilustracji. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do której ilustracji (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Faza podsumowująca

Nauczyciel umieszcza w czterech miejscach sali zdjęcia nauczycielki, sprzątaczki, osoby, która coś reperuje i kucharza. Następnie nauczyciel wypowiada na głos zdania: Die Lehrerin unterricht, Die Putzfrau putzt, Der Koch kocht, Der Hausmeister repariert. Po usłyszeniu zdania uczniowie podchodzą do właściwego zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

10 min

Nauczyciel, za pomocą dwóch długich sznurków, tworzy na środku sali dwa okręgi. Informuje uczniów, że w jednym okręgu będą układać wyrazy oznaczające nazwy zawodów, a w drugim – wyrazy oznaczające czynności. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy i każdej grupie wręcza cztery kartki A4 – na dwóch kartkach zapisane są nazwy zawodów, a na pozostałych dwóch nazwy czynności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odczytali na głos wyrazy. W razie potrzeby podpowiada uczniom, jak brzmi dany wyraz. Zadaniem uczniów jest umieszczenie wyrazu we właściwym okręgu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w grupie

dwa sznurki, kartki A4 z wyrazami oznaczającymi nazwy zawodów oraz nazwy czynności

Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z puzzlami. Po ułożeniu puzzli uczniowie odpowiadają, kto jest na zdjęciu i co robi ta osoba.

praca w parach

puzzle

Na zakończenie lekcji nauczyciel mówi, że każda osoba pracująca w szkole wykonuje ważną i potrzebną pracę oraz że spotykając taką osobę, zawsze trzeba się przywitać, mówiąc „dzień dobry”.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec