Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.4.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Lehrerin unterrichtet / Nauczycielka uczy
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zawodów związanych ze szkołą oraz informowania o czynnościach wykonywanych przez osoby pracujące w szkole
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, kto pracuje w szkole. Kto uczy? Kto sprząta? Kto reperuje zepsute rzeczy? Kto gotuje obiady? Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, jakie czynności one wykonują. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej osoby, które są widoczne również na głównej ilustracji do dialogu. Odtwarza nagranie dołączone do każdej postaci, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „kim jestem?”. Zaprasza jednego z uczniów na środek klasy. Uczeń otrzymuje opaskę, którą zakłada na głowę. Do opaski przymocowana jest karta obrazkowa przedstawiająca osobę wykonującą jeden z zawodów: nauczycielka, sprzątaczka, kucharz lub konserwator (uczeń nie widzi karty obrazkowej, ale wie, że na karcie znajduje się osoba pracująca w szkole). Uczeń zadaje reszcie klasy pytania, np. Czy uczę dzieci? Czy gotuję obiady? Czy naprawiam różne rzeczy w szkole? Na podstawie odpowiedzi koleżanek i kolegów uczeń odgaduje zawód osoby przedstawionej na karcie obrazkowej. Na koniec nauczyciel odtwarza nagranie związane z daną osobą, np. Das Hausmeister repariert. Uczniowie powtarzają za lektorem. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło odgadnąć jeden z czterech zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | opaski na głowę z kartami przedstawiającymi jeden z czterech zawodów (nauczycielka, sprzątaczka, kucharz, konserwator) | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje konserwatora i kucharza. Pyta uczniów, jaki zawód wykonują te osoby. Uczniowie mają do wyboru dwie odpowiedzi, które odczytuje nauczyciel. Decydują, jaka odpowiedź jest prawidłowa. Następnie powtarzają na głos właściwą odpowiedź. | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje plik audio (dialog między Leą i Benem). Uczniowie przyglądają się dołączonej do pliku audio ilustracji. Następnie nauczyciel odtwarza dialog ponownie, zatrzymując nagranie po każdej odpowiedzi Bena. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na ilustracji postać, o której mówi Ben. Uczniowie wskazują kolejno osobę, która sprząta, gotuje, reperuje coś i uczy (e‑materiał: Plik audio). Nauczyciel pyta, co robi szewc dla kota w butach i odczytuje trzy odpowiedzi do wyboru. Pyta uczniów, o jaką czynność chodzi w każdej odpowiedzi. Następnie uczniowie wskazują właściwą odpowiedź. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnik podchodzi do nauczyciela, który mówi mu na ucho nazwę jednego z zawodów (nauczycielka, kucharz, sprzątaczka, konserwator). Uczeń pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi. Reszta klasy zgaduje. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazwy zawodu w języku niemieckim. W razie trudności nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej słowniczek obrazkowy, a uczniowie szukają właściwej ilustracji. Nauczyciel odczytuje na głos nazwę zawodu, uczniowie powtarzają. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów miało możliwość odgadnięcia nazwy zawodu przymocowanego do opaski. Następnie nauczyciel prezentuje cztery ilustracje przedstawiające różne zawody i odczytuje na głos podpisy do ilustracji. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do której ilustracji (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel umieszcza w czterech miejscach sali zdjęcia nauczycielki, sprzątaczki, osoby, która coś reperuje i kucharza. Następnie nauczyciel wypowiada na głos zdania: Die Lehrerin unterricht, Die Putzfrau putzt, Der Koch kocht, Der Hausmeister repariert. Po usłyszeniu zdania uczniowie podchodzą do właściwego zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 10 min | |
Nauczyciel, za pomocą dwóch długich sznurków, tworzy na środku sali dwa okręgi. Informuje uczniów, że w jednym okręgu będą układać wyrazy oznaczające nazwy zawodów, a w drugim – wyrazy oznaczające czynności. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy i każdej grupie wręcza cztery kartki A4 – na dwóch kartkach zapisane są nazwy zawodów, a na pozostałych dwóch nazwy czynności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odczytali na głos wyrazy. W razie potrzeby podpowiada uczniom, jak brzmi dany wyraz. Zadaniem uczniów jest umieszczenie wyrazu we właściwym okręgu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w grupie | dwa sznurki, kartki A4 z wyrazami oznaczającymi nazwy zawodów oraz nazwy czynności | |
Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z puzzlami. Po ułożeniu puzzli uczniowie odpowiadają, kto jest na zdjęciu i co robi ta osoba. | praca w parach | puzzle | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel mówi, że każda osoba pracująca w szkole wykonuje ważną i potrzebną pracę oraz że spotykając taką osobę, zawsze trzeba się przywitać, mówiąc „dzień dobry”. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, kto pracuje w szkole. Kto uczy? Kto sprząta? Kto reperuje zepsute rzeczy? Kto gotuje obiady? Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
20 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, jakie czynności one wykonują. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej osoby, które są widoczne również na głównej ilustracji do dialogu. Odtwarza nagranie dołączone do każdej postaci, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „kim jestem?”. Zaprasza jednego z uczniów na środek klasy. Uczeń otrzymuje opaskę, którą zakłada na głowę. Do opaski przymocowana jest karta obrazkowa przedstawiająca osobę wykonującą jeden z zawodów: nauczycielka, sprzątaczka, kucharz lub konserwator (uczeń nie widzi karty obrazkowej, ale wie, że na karcie znajduje się osoba pracująca w szkole). Uczeń zadaje reszcie klasy pytania, np. Czy uczę dzieci? Czy gotuję obiady? Czy naprawiam różne rzeczy w szkole? Na podstawie odpowiedzi koleżanek i kolegów uczeń odgaduje zawód osoby przedstawionej na karcie obrazkowej. Na koniec nauczyciel odtwarza nagranie związane z daną osobą, np. Das Hausmeister repariert. Uczniowie powtarzają za lektorem. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło odgadnąć jeden z czterech zawodów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
opaski na głowę z kartami przedstawiającymi jeden z czterech zawodów (nauczycielka, sprzątaczka, kucharz, konserwator)
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje konserwatora i kucharza. Pyta uczniów, jaki zawód wykonują te osoby. Uczniowie mają do wyboru dwie odpowiedzi, które odczytuje nauczyciel. Decydują, jaka odpowiedź jest prawidłowa. Następnie powtarzają na głos właściwą odpowiedź.
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje plik audio (dialog między Leą i Benem). Uczniowie przyglądają się dołączonej do pliku audio ilustracji. Następnie nauczyciel odtwarza dialog ponownie, zatrzymując nagranie po każdej odpowiedzi Bena. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali na ilustracji postać, o której mówi Ben. Uczniowie wskazują kolejno osobę, która sprząta, gotuje, reperuje coś i uczy (e‑materiał: Plik audio).
Nauczyciel pyta, co robi szewc dla kota w butach i odczytuje trzy odpowiedzi do wyboru. Pyta uczniów, o jaką czynność chodzi w każdej odpowiedzi. Następnie uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnik podchodzi do nauczyciela, który mówi mu na ucho nazwę jednego z zawodów (nauczycielka, kucharz, sprzątaczka, konserwator). Uczeń pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi. Reszta klasy zgaduje. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazwy zawodu w języku niemieckim. W razie trudności nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej słowniczek obrazkowy, a uczniowie szukają właściwej ilustracji. Nauczyciel odczytuje na głos nazwę zawodu, uczniowie powtarzają. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów miało możliwość odgadnięcia nazwy zawodu przymocowanego do opaski. Następnie nauczyciel prezentuje cztery ilustracje przedstawiające różne zawody i odczytuje na głos podpisy do ilustracji. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do której ilustracji (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Faza podsumowująca
Nauczyciel umieszcza w czterech miejscach sali zdjęcia nauczycielki, sprzątaczki, osoby, która coś reperuje i kucharza. Następnie nauczyciel wypowiada na głos zdania: Die Lehrerin unterricht, Die Putzfrau putzt, Der Koch kocht, Der Hausmeister repariert. Po usłyszeniu zdania uczniowie podchodzą do właściwego zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
10 min
Nauczyciel, za pomocą dwóch długich sznurków, tworzy na środku sali dwa okręgi. Informuje uczniów, że w jednym okręgu będą układać wyrazy oznaczające nazwy zawodów, a w drugim – wyrazy oznaczające czynności. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy i każdej grupie wręcza cztery kartki A4 – na dwóch kartkach zapisane są nazwy zawodów, a na pozostałych dwóch nazwy czynności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odczytali na głos wyrazy. W razie potrzeby podpowiada uczniom, jak brzmi dany wyraz. Zadaniem uczniów jest umieszczenie wyrazu we właściwym okręgu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w grupie
dwa sznurki, kartki A4 z wyrazami oznaczającymi nazwy zawodów oraz nazwy czynności
Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z puzzlami. Po ułożeniu puzzli uczniowie odpowiadają, kto jest na zdjęciu i co robi ta osoba.
praca w parach
puzzle
Na zakończenie lekcji nauczyciel mówi, że każda osoba pracująca w szkole wykonuje ważną i potrzebną pracę oraz że spotykając taką osobę, zawsze trzeba się przywitać, mówiąc „dzień dobry”.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0