Autorka e‑materiału: Renata Nowakowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Dream Job / Praca moich marzeń

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, III.4, III.5, III.6, IV.2, IV.4, IV.5, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z różnymi zawodami.

  2. Uczeń potrafi opisać wybrane zawody.

  3. Uczeń potrafi rozmawiać na temat zawodów łączących się z wybranymi zainteresowaniami.

  4. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail, w którym opisuje zawody członków najbliższej rodziny i pyta o zawody członków rodziny kolegi/koleżanki.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące różnych zawodów.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat rożnych zawodów i roli zainteresowań w wyborze zawodu.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

  4. Uczeń kształtuje świadomość znaczenia języka obcego w różnych dziedzinach życia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie (Wprowadzenie) i prosi uczniów o opisanie tego, co na nim jest, a następnie pyta: What is the boy's job?

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną i głośno odczytują nazwy zawodów wraz z ich definicjami.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na trzy zdjęcia przedstawiające dzieci i ich zainteresowania (Przeczytaj) i prosi, żeby uczniowie przeczytali tekst What's Your Dream Job? (Przeczytaj) oraz podali imiona dzieci ze zdjęć (kto pierwszy, ten lepszy). Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je informacjami zawartymi w tekście.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują pełne zdania na forum zespołu klasowego.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i odczytują zdania. Uzasadniają odpowiedzi, cytując fragmenty tekstu. Nauczyciel zachęca uczniów do przeformułowania zdań, gdzie odpowiedzią jest false na zdania przeczące, np.: Evelyn doesn't play volleyball. She plays football. Uczniowie mogą rozwinąć każde zdanie o dodatkowe informacje na temat poszczególnych osób.

  4. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Podają imiona postaci z tekstu, do których odnoszą się poszczególne zdania.

  5. W ramach wprowadzenia do materiału audio, nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację Who do you want to be? i pyta: What is your dream job? Who do you want to be in the future? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. **

    **

  6. Uczniowie na wyścigi rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie zapoznają się z plikiem audio i wybierają zgodne z treścią nagrania odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio), następnie sprawdzają je w parach i odczytują.

  8. Uczniowie słuchają nagrania po raz drugi i indywidualnie łączą imiona osób z ich zawodami w Exercise 34 (Plik audio). Sprawdzają ćwiczenie w parach i na forum klasy odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami.

  9. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w grupach zastanowili się, jakie zawody może wykonywać ktoś, kto jest uzdolniony w konkretnym kierunku. Zapisuje na tablicy pytania:

  • Who can you be, if you are good at singing, dancing, and performing? You can be a singer...

  • Who can you be if you are good at sports?

  • Who can you be if you are good at maths?

  • Who can you be if you are good at languages?

Uczniowie, korzystając ze słowników, pracują w grupach, a następnie prezentują wyniki rozmów na forum klasy, a nauczyciel nanosi listy zawodów na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na wyścigi łączą nazwy zawodów z ilustracjami w Exercise 1 (Sprawdź się). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Sprawdź się). Pracują indywidualnie, po czym odczytują pełne zdania na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odczytują odpowiedzi w parach i na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  4. Uczniowie mówią, czego podczas lekcji się nauczyli (mogą wymienić nowe dla nich wyrazy/wyrażenia).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 5, 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Your family members have many different jobs. Write an e‑mail to a friend from England in which you:

  • describe what your mum/dad does;

  • explain what your sister/brother does;

  • ask your friend about jobs in his/her family.

Your answer shouldn't be longer than 50 words..

Alternatywnie: Uczniowie słuchają materiału audio, piszą podobny tekst o swojej klasie na podstawie tego, co usłyszeli w fazie wprowadzającej.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie słuchają materiału audio, piszą podobny tekst o swojej klasie na podstawie tego, co usłyszeli w fazie wprowadzającej i podsumowującej. UWAGA: Jeśli nauczyciel zdecyduje się na to ćwiczenie, należy powiedzieć uczniom w fazie wprowadzającej i podsumowującej, żeby zanotowali informacje z rozmowy o wymarzonych zawodach.