Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.14.1
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Flucht in die Freiheit: Im Schatten der Berliner Mauer/Ucieczka ku wolności: W cieniu muru berlińskiego
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wydarzeń związanych z powstaniem muru berlińskiego i próbami ucieczek na Zachód.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje informacje dotyczące powstania i rozbudowy muru berlińskiego;
podaje przykłady spektakularnych ucieczek przez mur berliński;
opisuje w e‑mailu wycieczkę do Berlina i miejsc upamiętniających mur berliński.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
wykorzystuje i rozwija kreatywność,
otrzymuje informację zwrotną,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. wiedza ogólna).
Metody nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem,
problemowa: drama,
aktywizująca: Placement, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tarcza ze skalą,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
arkusze papieru A3 lub A5.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Dobrym pomysłem będzie zastosowanie metody lekcji odwróconej, która mocniej zaangażuje uczniów w omawianą tematykę. Na lekcji poprzedzającej należy przedstawić temat kolejnych zajęć „Die Flucht in die Freiheit: Im Schatten der Berliner Mauer” i polecić uczniom, aby w domu przygotowali informacje dotyczące następujących zagadnień: „Wie war die wirtschaftliche Situation in Deutschland nach dem Krieg?”, „Warum wurde die Berliner Mauer gebaut?”, „Wann wurde die Mauer gebaut und wie sah sie aus?”, „Wie versuchten die Menschen über die Mauer zu fliehen?”.
Nauczyciel wskazuje uczniom źródła, z których warto skorzystać podczas przygotowań. Przykłady źródeł:
https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie/DUXoJrC9J (data dostępu 31.07.2023)
https://www.dw.com/pl/55-rocznica-budowy-muru-berli%C5%84skiego-m%C5%82odzi-niemcy-wiedz%C4%85-o-nim-tyle-co-nic/a-19472529 (data dostępu 31.07.2023)
Na lekcji nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i przekazuje każdej arkusz papieru A3 lub A5. Każda grupa opracowuje w formie mapy pojęć wspólną odpowiedź na jedno z przydzielonych jej pytań. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „DIE BERLINER MAUER”. Następnie poszczególne grupy omawiają wyniki swojej pracy, wieszają swoje arkusze wokół głównego hasła, tworząc w ten sposób mapę pojęć. Nauczyciel czuwa nad poprawnością językową i merytoryczną, ewentualnie koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
b) Faza realizacyjna
Dzięki zastosowaniu metody lekcji odwróconej uczniowie mają okazję mocniej zaangażować się w lekcje, lepiej zrozumieć omawiany temat i zaprezentować swoją wiedzę podczas pracy grupowej oraz na forum. Tak przygotowani uczniowie świetnie poradzą sobie w kolejnych fazach lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem w sekcji Przeczytaj i wykonali zadania pogłębiające zrozumienie jego treści. Uczniowie dobierają się w pary. Następnie naprzemiennie rozwiązują zadania do tekstu, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z plikiem audio oraz wykonanie ćwiczeń sprawdzających zrozumienie wysłuchanych historii. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Słuchają pliku audio ponownie, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 8), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o wyszukanie w Internecie informacji na temat spektakularnej ucieczki przez mur berliński oraz wspólne opracowanie opisu tej historii. Następnie prosi uczniów o zrelacjonowanie tego wydarzenia na forum.
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 – bardzo dużo.
Praca domowa
Uczniowie w ramach Aufgabe 7 z części Sprawdź się piszą e‑mail o swojej wycieczce do Berlina. Chętni uczniowie mogą przedstawić wybraną historię ucieczki w formie prezentacji, gazetki lub plakatu (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: prezentacja determinacji obywateli NRD w dążeniu do ucieczki jako wprowadzenie do tematu obalenia muru berlińskiego i ponownego zjednoczenia Niemiec. Uczniowie przygotowują zdjęcia ukazujące determinację obywateli NRD w realizacji ucieczki oraz opisują je.
W trakcie lekcji: przedstawienie sytuacji w NRD i niezwykłych sposobów na ucieczkę ku wolności. Uczniowie w parach wcielają się w role ludzi, którzy zaplanowali ucieczkę i opowiadają swoją historię na forum klasy.
Po lekcji: podsumowanie tematu o podziale Niemiec po wojnie i konsekwencjach budowy muru berlińskiego. Uczniowie przygotowują quiz w formie online do tematu.