Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Food‑Influencer: Wie beeinflussen sie uns?/Influencerzy kulinarni: Jak na nas wpływają?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat influencerów kulinarnych oraz opisywania potraw.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, kim są influencerzy kulinarni;
poda przykład, jak influencerzy kulinarni wpływają na odbiorców;
opisuje atrakcyjnie potrawę.
Cele motywacyjne:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tablica interaktywna,
tekst źródłowy,
multimedium: mapa pojęć,
fiszki z hasłami z mapy pojęć,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej jeden z wybranych profili instagramowych niemieckich influencerów żywieniowych lub nagrany przez nich materiał filmowy udostępniony na ogólnodostępnym kanale, a następnie zachęca ich do rozmowy na temat, kim są i czym się zajmują te osoby oraz jak oddziałują na użytkowników (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali zdania lub fragmenty zdań z Übung 1 w części Przeczytaj i pyta: Was erwartet ihr von dem Text? Worauf deuten die Aussagen hin? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Jest to przygotowanie uczniów do czytania ze zrozumieniem.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Appetitliches Fenster zur Welt i uzupełniają brakujące fragmenty w tekście (Übung 1 w części Przeczytaj). W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel sprawdza globalne zrozumienie treści tekstu, zadając pytania Hattet ihr recht? Haben sich eure Erwartungen bestätigt? Habt ihr alle Informationen bekommen, die ihr erwartet habt?
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem.
Uczniowie dobierają się w pary. Zadają sobie nawzajem pytania dotyczące treści tekstu i udzielają na jej podstawie odpowiedzi. Uczniowie mogą wykorzystać pytania z Übung 4 w części Przeczytaj. Wybrana para prezentuje rozmowę na forum klasy.
Nauczyciel pyta uczniów: *Was bedeutet es, lecker von dem Essen zu erzählen? Passt die Aussage „Das Auge isst mit” dazu? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć Über Essen sprechen.
Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali na kartce trzy zdania z pojęciami, które są im znane. Nauczyciel zbiera kartki, a następnie jeden uczeń odczytuje wszystkie wypowiedzi na forum klasy.
Następnie nauczyciel rozkłada na stole fiszki niemiecko‑polskie z hasłami z mapy pojęć. Uczniowie ponownie czytają mapę pojęć. Znaczenie nieznanych wyrazów sprawdzają, podchodząc do stolika i odkrywając daną fiszkę.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy pojęć, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Mapa pojęć. Uczniowie grupują wyrazy, dopasowują opisy do zdjęć, łączą zdania o podobnym znaczeniu.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej grupy jest opisanie potraw ze zdjęć w Übung 4 w części Mapa pojęć. Przedstawiciel grupy odczytuje opisy na forum klasy. Uczniowie pozostałych grup podają następnie na forum klasy propozycje uzupełnienia opisów.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na ekranie komputera/tablicy/projektorze zdjęcie potraw. Zadaniem wskazanego ucznia jest opisanie ich przy użyciu poznanego słownictwa. Uczniowie podają przymiotniki, całe zwroty lub pełne zdania.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, czy rzeczywiście wizualnie i werbalnie można wpłynąć na apetyt użytkownika. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i prosi, aby każda grupa przygotowała argumenty za i przeciw tej tezie. Grupy przygotowują argumenty, a następnie prezentują je na forum klasy.
Praca domowa
Uczeń wciela się w rolę influencera i opisuje potrawę z Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, przypomnienie znanego już podstawowego słownictwa dotyczącego tematu Artykuły spożywcze i Żywienie.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako forma słowniczka. Na podstawie treści mapy pojęć uczniowie przygotowują słowniczek obrazkowy lub opisują jakąś potrawę w formie zagadki dla pozostałych uczniów. Uczniowie słuchają opisu i odgadują, o jaką potrawę chodzi.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako pomoc do wykonania zadania domowego. Uczniowie mogą wcielić się w rolę influencera i nagrać film, w którym według schematu przedstawionego na mapie pojęć opowiadają o jakiejś potrawie.