Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Food‑Influencer: Wie beeinflussen sie uns?/Influencerzy kulinarni: Jak na nas wpływają?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat influencerów kulinarnych oraz opisywania potraw.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
4) przedstawia publicznie w języku obcym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  3. kompetencje cyfrowe,

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wyjaśnia, kim są influencerzy kulinarni;

  • poda przykład, jak influencerzy kulinarni wpływają na odbiorców;

  • opisuje atrakcyjnie potrawę.

Cele motywacyjne:

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tablica interaktywna,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: mapa pojęć,

  • fiszki z hasłami z mapy pojęć,

  • zestaw zadań interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej jeden z wybranych profili instagramowych niemieckich influencerów żywieniowych lub nagrany przez nich materiał filmowy udostępniony na ogólnodostępnym kanale, a następnie zachęca ich do rozmowy na temat, kim są i czym się zajmują te osoby oraz jak oddziałują na użytkowników (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali zdania lub fragmenty zdań z Übung 1 w części Przeczytaj i pyta: Was erwartet ihr von dem Text? Worauf deuten die Aussagen hin? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Jest to przygotowanie uczniów do czytania ze zrozumieniem.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem Appetitliches Fenster zur Welt i uzupełniają brakujące fragmenty w tekście (Übung 1 w części Przeczytaj). W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel sprawdza globalne zrozumienie treści tekstu, zadając pytania Hattet ihr recht? Haben sich eure Erwartungen bestätigt? Habt ihr alle Informationen bekommen, die ihr erwartet habt?

  • Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Zadają sobie nawzajem pytania dotyczące treści tekstu i udzielają na jej podstawie odpowiedzi. Uczniowie mogą wykorzystać pytania z Übung 4 w części Przeczytaj. Wybrana para prezentuje rozmowę na forum klasy.

  • Nauczyciel pyta uczniów: *Was bedeutet es, lecker von dem Essen zu erzählen? Passt die Aussage „Das Auge isst mit” dazu? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć Über Essen sprechen.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali na kartce trzy zdania z pojęciami, które są im znane. Nauczyciel zbiera kartki, a następnie jeden uczeń odczytuje wszystkie wypowiedzi na forum klasy.

  • Następnie nauczyciel rozkłada na stole fiszki niemiecko‑polskie z hasłami z mapy pojęć. Uczniowie ponownie czytają mapę pojęć. Znaczenie nieznanych wyrazów sprawdzają, podchodząc do stolika i odkrywając daną fiszkę.

  • Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy pojęć, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Mapa pojęć. Uczniowie grupują wyrazy, dopasowują opisy do zdjęć, łączą zdania o podobnym znaczeniu.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej grupy jest opisanie potraw ze zdjęć w Übung 4 w części Mapa pojęć. Przedstawiciel grupy odczytuje opisy na forum klasy. Uczniowie pozostałych grup podają następnie na forum klasy propozycje uzupełnienia opisów.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie komputera/tablicy/projektorze zdjęcie potraw. Zadaniem wskazanego ucznia jest opisanie ich przy użyciu poznanego słownictwa. Uczniowie podają przymiotniki, całe zwroty lub pełne zdania.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję, czy rzeczywiście wizualnie i werbalnie można wpłynąć na apetyt użytkownika. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i prosi, aby każda grupa przygotowała argumenty za i przeciw tej tezie. Grupy przygotowują argumenty, a następnie prezentują je na forum klasy.

Praca domowa

Uczeń wciela się w rolę influencera i opisuje potrawę z Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, przypomnienie znanego już podstawowego słownictwa dotyczącego tematu Artykuły spożywczeŻywienie.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako forma słowniczka. Na podstawie treści mapy pojęć uczniowie przygotowują słowniczek obrazkowy lub opisują jakąś potrawę w formie zagadki dla pozostałych uczniów. Uczniowie słuchają opisu i odgadują, o jaką potrawę chodzi.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako pomoc do wykonania zadania domowego. Uczniowie mogą wcielić się w rolę influencera i nagrać film, w którym według schematu przedstawionego na mapie pojęć opowiadają o jakiejś potrawie.