Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Temat: WCAG, dostępność, treści alternatywne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
3) objaśnia konsekwencje wykluczenia i pozytywne aspekty włączenia cyfrowego; przedstawia korzyści, jakie przynosi informatyka i technologia komputerowa osobom o specjalnych potrzebach;
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega dostępność serwisu internetowego;

  • omawia zasady WCAG 2.1.;

  • poznaje – w kontekście dostępności stron internetowych – potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • metaplan;

  • wykład;

  • metoda projektów.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • 4 przykłady stron internetowych niezgodnych z wytycznymi WCAG 2.1.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „WCAG, dostępność, treści alternatywne”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda z nich proszona jest o przygotowanie szkicu projektu strony internetowej. Strona ma zawierać: treść, materiał filmowy (ok. 30 s), nagranie audio, ilustracji/grafik itp.

  3. Nauczyciel zachęca do zapoznia się z e‑materiałem „Projektowanie stron internetowych – od szkicu do projektu”Pnm46rGsC„Projektowanie stron internetowych – od szkicu do projektu”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Sprawdź się” w zapowiedzianym materiale i odczytuje treść ćwiczenia 2, sprawdzając jednocześnie przygotowanie uczniów do lekcji. Uczniowie podają rozwiązanie.

  2. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  3. Nauczyciel rozpoczyna wykład: Dostępność serwisu internetowego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 w sekcji „Sprawdź się” i sprawdzają odpowiedzi.

  2. Metaplan. Uczniowie zapoznają się z poleceniem 2 w sekcji „Ilustracja interaktywna” i omawiają stronę ZPE zgodnie z zasadami WCAG 2.1. Następnie tworzą cztery stanowiska. Nauczyciel przyznaje uczniom błędnie przygotowane strony internetowe. Uczniowie wykrywają i analizują przykłady według zasad WCAG 2.1. Każda grupa podchodzi wyświetla na tablicy pracę i przedstawia według schematu: jak jest? (stan obecny), jak być powinno? (sytuacja hipotetyczna, pożądana), dlaczego nie jest tak, jak być powinno? (poszukiwanie przyczyn), wnioski. Nauczyciel analizuje.

  3. Uczniowie siadają w zespołach utworzonych przed lekcją i zapoznają się z treścią multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wykonanych wcześniej stron internetowych według wytycznych WCAG 2.1. oraz treści ilustracji interaktywnej. Nauczyciel analizuje prace w późniejszym czasie.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑7. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi i analizuje.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie odpowiadają na zapytanie z treści ćwiczenia 8.

  2. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Poszukaj informacji o tym, jak należy przygotować stronę internetową, aby była dostępna również dla osób z padaczką fotogenną.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Ilustracja interaktywna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.