Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: WCAG, dostępność, treści alternatywne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega dostępność serwisu internetowego;
omawia zasady WCAG 2.1.;
poznaje – w kontekście dostępności stron internetowych – potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczeń przedmiotowych;
metaplan;
wykład;
metoda projektów.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
4 przykłady stron internetowych niezgodnych z wytycznymi WCAG 2.1.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „WCAG, dostępność, treści alternatywne”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda z nich proszona jest o przygotowanie szkicu projektu strony internetowej. Strona ma zawierać: treść, materiał filmowy (ok. 30 s), nagranie audio, ilustracji/grafik itp.
Nauczyciel zachęca do zapoznia się z e‑materiałem „Projektowanie stron internetowych – od szkicu do projektu”„Projektowanie stron internetowych – od szkicu do projektu”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Sprawdź się” w zapowiedzianym materiale i odczytuje treść ćwiczenia 2, sprawdzając jednocześnie przygotowanie uczniów do lekcji. Uczniowie podają rozwiązanie.
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna wykład: Dostępność serwisu internetowego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 w sekcji „Sprawdź się” i sprawdzają odpowiedzi.
Metaplan. Uczniowie zapoznają się z poleceniem 2 w sekcji „Ilustracja interaktywna” i omawiają stronę ZPE zgodnie z zasadami WCAG 2.1. Następnie tworzą cztery stanowiska. Nauczyciel przyznaje uczniom błędnie przygotowane strony internetowe. Uczniowie wykrywają i analizują przykłady według zasad WCAG 2.1. Każda grupa podchodzi wyświetla na tablicy pracę i przedstawia według schematu: jak jest? (stan obecny), jak być powinno? (sytuacja hipotetyczna, pożądana), dlaczego nie jest tak, jak być powinno? (poszukiwanie przyczyn), wnioski. Nauczyciel analizuje.
Uczniowie siadają w zespołach utworzonych przed lekcją i zapoznają się z treścią multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wykonanych wcześniej stron internetowych według wytycznych WCAG 2.1. oraz treści ilustracji interaktywnej. Nauczyciel analizuje prace w późniejszym czasie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑7. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi i analizuje.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie odpowiadają na zapytanie z treści ćwiczenia 8.
Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Poszukaj informacji o tym, jak należy przygotować stronę internetową, aby była dostępna również dla osób z padaczką fotogenną.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Ilustracja interaktywna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.