Numer e‑materiału: 1.2.7.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: An der Tankstelle / Na stacji benzynowej
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat zakupów na stacji benzynowej

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane produkty sprzedawane na stacji benzynowej;

  • formułuje do sprzedawcy pytanie o precel i sok jabłkowy;

  • stosuje formę: dziękujęcześć.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczestniczy w grze językowej;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • gra edukacyjna (berek wyrazowy),

  • zabawa w sklep,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (gazeta, kawa, sok jabłkowy, precel, guma do żucia).

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Grę berek wyrazowy można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Multimedium może także posłużyć jako rozgrzewka na kolejnych zajęciach. Innym sposobem wykorzystania gry jest następująca zabawa: nauczyciel odtwarza grę bez dźwięku (uczniowie podają w języku niemieckim nazwy przedmiotów, które przesuwają się na ekranie) lub włącza tylko dźwięk (wówczas uczniowie podają nazwę przedmiotu w języku polskim albo przedstawiają gestami przedmiot, którego nazwę usłyszeli).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji i zdjęcia samochodów tankujących benzynę. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym może być mowa na zajęciach.

Nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy Tima i jego taty ze sprzedawcą na stacji benzynowej (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odszukują w dialogu nazwę „stacja benzynowa” w języku niemieckim i jeden z nich zapisuje ją na tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Pozostali uczniowie zapisują wyraz w zeszytach.

Nauczyciel prezentuje produkty z asortymentu stacji benzynowej, podaje ich nazwy, a uczniowie je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

rekwizyty (gazeta, kawa, sok jabłkowy, precel, guma do żucia)

Następnie nauczyciel prezentuje losowo wybrany produkt i wymawia pierwszą część słowa. Uczniowie podają zakończenie (np. der Kau-, -gummi).

Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu dwa kartony/koszyki podpisane: TIM i TIMS VATER. Uczniowie (ochotnicy) sortują produkty: kto co kupił? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie wszyscy głośno podają nazwy tych produktów.

Uczniowie słuchają wypowiedzi Tima (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4) oraz jego taty (polecenie 5) i je powtarzają.

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w berka wyrazowego na tablecie lub laptopie.

praca w grupach

14 min

Uczniowie słuchają dialogu między osobą kupującą a sprzedawcą na stacji benzynowej i wskazują odpowiedzi zgodne z treścią nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie słownictwa, które wcześniej pojawiło się w grze edukacyjnej.

Uczniowie uzupełniają zdania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). W ćwiczeniu pojawiają się produkty spożywcze, uczeń uczy się poprawnie zapisywać ich nazwy.

Nauczyciel zapisuje na tablicy pierwszą literę nazwy któregoś z produktów z asortymentu stacji benzynowej (zgodnie z dialogiem). Uczniowie podają pełną nazwę.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w dobble, każdorazowo wskazują i nazywają przedmiot, który powtarza się w obydwu zbiorach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

16 min

Uczniowie układają dialog między osobą kupującą a sprzedawcą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Utrwalają dzięki temu nowe zwroty, których zastosowanie można znaleźć nie tylko na stacji benzynowej, ale także w sklepie spożywczym czy w życiu codziennym.

Uczniowie układają puzzle i nazywają przedmioty znajdujące się na ułożonej ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Najpierw chłopcy, potem dziewczęta, a na koniec wszyscy chórem.

Uczniowie bawią się w sklep. Jedna osoba zamawia precel i sok jabłkowy, następnie dziękuje i żegna się. Następuje zamiana: klientem jest druga osoba w parze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji, następnie żegna się z nimi.

zabawa w sklep

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji i zdjęcia samochodów tankujących benzynę. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym może być mowa na zajęciach.

Nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy Tima i jego taty ze sprzedawcą na stacji benzynowej (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odszukują w dialogu nazwę „stacja benzynowa” w języku niemieckim i jeden z nich zapisuje ją na tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Pozostali uczniowie zapisują wyraz w zeszytach.

Nauczyciel prezentuje produkty z asortymentu stacji benzynowej, podaje ich nazwy, a uczniowie je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

rekwizyty (gazeta, kawa, sok jabłkowy, precel, guma do żucia)

Następnie nauczyciel prezentuje losowo wybrany produkt i wymawia pierwszą część słowa. Uczniowie podają zakończenie (np. der Kau-, -gummi).

Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu dwa kartony/koszyki podpisane: TIM i TIMS VATER. Uczniowie (ochotnicy) sortują produkty: kto co kupił? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie wszyscy głośno podają nazwy tych produktów.

Uczniowie słuchają wypowiedzi Tima (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4) oraz jego taty (polecenie 5) i je powtarzają.

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w berka wyrazowego na tablecie lub laptopie.

praca w grupach

14 min

Uczniowie słuchają dialogu między osobą kupującą a sprzedawcą na stacji benzynowej i wskazują odpowiedzi zgodne z treścią nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie słownictwa, które wcześniej pojawiło się w grze edukacyjnej.

Uczniowie uzupełniają zdania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). W ćwiczeniu pojawiają się produkty spożywcze, uczeń uczy się poprawnie zapisywać ich nazwy.

Nauczyciel zapisuje na tablicy pierwszą literę nazwy któregoś z produktów z asortymentu stacji benzynowej (zgodnie z dialogiem). Uczniowie podają pełną nazwę.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w dobble, każdorazowo wskazują i nazywają przedmiot, który powtarza się w obydwu zbiorach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

16 min

Uczniowie układają dialog między osobą kupującą a sprzedawcą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Utrwalają dzięki temu nowe zwroty, których zastosowanie można znaleźć nie tylko na stacji benzynowej, ale także w sklepie spożywczym czy w życiu codziennym.

Uczniowie układają puzzle i nazywają przedmioty znajdujące się na ułożonej ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Najpierw chłopcy, potem dziewczęta, a na koniec wszyscy chórem.

Uczniowie bawią się w sklep. Jedna osoba zamawia precel i sok jabłkowy, następnie dziękuje i żegna się. Następuje zamiana: klientem jest druga osoba w parze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji, następnie żegna się z nimi.

zabawa w sklep

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec