Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.7.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: An der Tankstelle / Na stacji benzynowej
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat zakupów na stacji benzynowej
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji i zdjęcia samochodów tankujących benzynę. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym może być mowa na zajęciach. | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy Tima i jego taty ze sprzedawcą na stacji benzynowej (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odszukują w dialogu nazwę „stacja benzynowa” w języku niemieckim i jeden z nich zapisuje ją na tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Pozostali uczniowie zapisują wyraz w zeszytach. | |||
Nauczyciel prezentuje produkty z asortymentu stacji benzynowej, podaje ich nazwy, a uczniowie je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | rekwizyty (gazeta, kawa, sok jabłkowy, precel, guma do żucia) | ||
Następnie nauczyciel prezentuje losowo wybrany produkt i wymawia pierwszą część słowa. Uczniowie podają zakończenie (np. der Kau-, -gummi). | |||
Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu dwa kartony/koszyki podpisane: TIM i TIMS VATER. Uczniowie (ochotnicy) sortują produkty: kto co kupił? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie wszyscy głośno podają nazwy tych produktów. | |||
Uczniowie słuchają wypowiedzi Tima (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4) oraz jego taty (polecenie 5) i je powtarzają. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w berka wyrazowego na tablecie lub laptopie. | praca w grupach | 14 min | |
Uczniowie słuchają dialogu między osobą kupującą a sprzedawcą na stacji benzynowej i wskazują odpowiedzi zgodne z treścią nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie słownictwa, które wcześniej pojawiło się w grze edukacyjnej. | |||
Uczniowie uzupełniają zdania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). W ćwiczeniu pojawiają się produkty spożywcze, uczeń uczy się poprawnie zapisywać ich nazwy. | |||
Nauczyciel zapisuje na tablicy pierwszą literę nazwy któregoś z produktów z asortymentu stacji benzynowej (zgodnie z dialogiem). Uczniowie podają pełną nazwę. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają w dobble, każdorazowo wskazują i nazywają przedmiot, który powtarza się w obydwu zbiorach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 16 min | |
Uczniowie układają dialog między osobą kupującą a sprzedawcą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Utrwalają dzięki temu nowe zwroty, których zastosowanie można znaleźć nie tylko na stacji benzynowej, ale także w sklepie spożywczym czy w życiu codziennym. | |||
Uczniowie układają puzzle i nazywają przedmioty znajdujące się na ułożonej ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Najpierw chłopcy, potem dziewczęta, a na koniec wszyscy chórem. | |||
Uczniowie bawią się w sklep. Jedna osoba zamawia precel i sok jabłkowy, następnie dziękuje i żegna się. Następuje zamiana: klientem jest druga osoba w parze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji, następnie żegna się z nimi. | zabawa w sklep | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji i zdjęcia samochodów tankujących benzynę. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o czym może być mowa na zajęciach.
Nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy Tima i jego taty ze sprzedawcą na stacji benzynowej (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odszukują w dialogu nazwę „stacja benzynowa” w języku niemieckim i jeden z nich zapisuje ją na tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Pozostali uczniowie zapisują wyraz w zeszytach.
Nauczyciel prezentuje produkty z asortymentu stacji benzynowej, podaje ich nazwy, a uczniowie je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
rekwizyty (gazeta, kawa, sok jabłkowy, precel, guma do żucia)
Następnie nauczyciel prezentuje losowo wybrany produkt i wymawia pierwszą część słowa. Uczniowie podają zakończenie (np. der Kau-, -gummi).
Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu dwa kartony/koszyki podpisane: TIM i TIMS VATER. Uczniowie (ochotnicy) sortują produkty: kto co kupił? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Następnie wszyscy głośno podają nazwy tych produktów.
Uczniowie słuchają wypowiedzi Tima (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4) oraz jego taty (polecenie 5) i je powtarzają.
Faza realizacyjna
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w berka wyrazowego na tablecie lub laptopie.
praca w grupach
14 min
Uczniowie słuchają dialogu między osobą kupującą a sprzedawcą na stacji benzynowej i wskazują odpowiedzi zgodne z treścią nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Polecenie ma na celu utrwalenie słownictwa, które wcześniej pojawiło się w grze edukacyjnej.
Uczniowie uzupełniają zdania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). W ćwiczeniu pojawiają się produkty spożywcze, uczeń uczy się poprawnie zapisywać ich nazwy.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pierwszą literę nazwy któregoś z produktów z asortymentu stacji benzynowej (zgodnie z dialogiem). Uczniowie podają pełną nazwę.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w dobble, każdorazowo wskazują i nazywają przedmiot, który powtarza się w obydwu zbiorach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
16 min
Uczniowie układają dialog między osobą kupującą a sprzedawcą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Utrwalają dzięki temu nowe zwroty, których zastosowanie można znaleźć nie tylko na stacji benzynowej, ale także w sklepie spożywczym czy w życiu codziennym.
Uczniowie układają puzzle i nazywają przedmioty znajdujące się na ułożonej ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Najpierw chłopcy, potem dziewczęta, a na koniec wszyscy chórem.
Uczniowie bawią się w sklep. Jedna osoba zamawia precel i sok jabłkowy, następnie dziękuje i żegna się. Następuje zamiana: klientem jest druga osoba w parze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4). Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji, następnie żegna się z nimi.
zabawa w sklep
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0