Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

O tym, jak wypadła pierwsza podróż św. Pawła

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 5

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń poznaje historię chrześcijaństwa.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • określa i wskazuje na mapie miejsce narodzin chrześcijaństwa;

  • zna postaci Jezusa z Nazaretu, Pawła z Tarsu, Heroda Wielkiego;

  • rozumie, dlaczego nauczanie Jezusa spotkało się z oporem ze strony Żydów;

  • wie, dlaczego św. Paweł został nazwany Apostołem Narodów oraz Apostołem Pogan;

  • zna dzieje św. Pawła.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody aktywizujące: dyskusja, praca pod kierunkiem;

  • metody podające: pogadanka, wykład;

  • metody praktyczne: praca z tekstem źródłowym, praca z mapą.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć wynikające z podstawy programowej.

Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania: Kto to jest święty? Kto może zostać świętym? Jakich świętych znacie?

Uczniowie odpowiadają na pytania.

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat świętych w historii i roli, jaką odegrali oni w dziejach świata. Zwraca uwagę na fakt, że historia jednego człowieka (wcale nie musi to być władca czy osoba wpływowa) może wpłynąć na wiele istnień.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą film opowiadający o losach Pawła z Tarsu. Zanim jednak to nastąpi, prosi aby jedna wskazana osoba opowiedziała o wierzeniach starożytnych Rzymian. Następnie inny uczeń dzieli się wiedzą na temat judaizmu: gdzie powstał, jakie są jego podstawowe zasady. Nauczyciel tak kieruje wypowiedzią, aby uczeń opisał, gdzie jest położona Palestyna oraz wyjaśnił znaczenie wyrażeń Naród WybranyZiemia Obiecana.

Następnie uczniowie oglądają film pt. O tym, jak wypadła pierwsza podróż św. Pawła od początku do słów uczniowie po jego męczeńskiej śmierci wyruszyli w świat, by głosić jego nauki (blok Narodziny chrześcijaństwa). Przed projekcją filmu nauczyciel prosi uczniów aby zwrócili szczególną uwagę na rolę Rzymu w początkach chrześcijaństwa.

Po obejrzeniu filmu uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 1–2. Po ich rozwiązaniu podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają wykonanie zadania.

Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę dotyczącą roli apostołów. Pyta uczniów, kim byli apostołowie, czym się zajmowali, ilu ich było?

Po krótkiej wymianie zdań uczniowie oglądają dalszą część filmu. Tym razem ich zadaniem jest wynotowanie jak największej ilości faktów, dotyczących pierwszej podróży misyjnej św. Pawła. Następnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 3–10. Po wykonaniu zadań, uczniowie podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają ćwiczenia. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

W kolejnej części lekcji nauczyciel, w formie wykładu opowiada uczniom o dalszych losach św. Pawła (jak wyglądały jego kolejne misje chrystianizacyjne, jaką rolę odegrał w trakcie tzw. soboru jerozolimskiego). Porusza temat konfliktów między chrześcijanami pochodzenia żydowskiego, a nawróconymi poganami.

Na koniec wspomina o męczeńskiej śmierci Pawła z Tarsu, nie wiążąc jego zgonu bezpośrednio z prześladowaniem chrześcijan, ale wspominając o wydarzeniach w Rzymie.

Faza podsumowująca:

W celu rekapitulacji zajęć nauczyciel wykorzystuje stronę Podsumowanie. Omawia kolejne punkty wspólnie z uczniami oraz inicjuje pogadankę syntezującą zagadnienia poruszane w trakcie lekcji*.* Nauczyciel kieruje rozmową w taki sposób, aby ocenić w jakim stopniu uczniowie opanowali wiedzę zawartą w celach operacyjnych lekcji.

Nauczyciel pyta uczniów, czy coś jest dla nich niezrozumiałe i wyjaśnia ewentualnie wątpliwości*.*

1

Praca domowa

Zbierz informacje dotyczące prześladowania chrześcijan i wypisz najważniejsze przyczyny tych prześladowań.

me6edf2cf53fe249d_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

O tym, jak wypadła pierwsza podróż św. Pawła

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Narodziny chrześcijaństwa. Pierwsi chrześcijanie

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, klasa 5

Podstawa programowa

9. Fundamenty Europy. Uczeń:

4) opisuje narodziny chrześcijaństwa i jego rozpowszechnianie w czasach

starożytnych.

Nowa podstawa programowa

I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

6) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny oraz rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa.

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

2) podstawowe kompetencje naukowo - techniczne

3) kompetencje informatyczne,

5) umiejętność uczenia się.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • potrafi czytać mapę i wykonać na jej podstawie zadanie;

  • łączy informacje z różnych źródeł (tu fragmenty Biblii i mapy);

  • ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania (tu: ustawiając znaki na drodze św. Pawła).