Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Boże! Zdejm z mego serca jaskółczy niepokój – Kordian jako bohater owładnięty romantyczną „chorobą wieku”

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • charakteryzuje Kordiana jako bohatera romantycznego;

  • wskazuje w zachowaniu Kordiana cechy bohatera werterycznego;

  • wyjaśnia, na czym polegają różnice między Kordianem a bohaterem werterycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda kosza i walizki;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładów bohaterów z literatury, filmu, teatru, którzy doświadczyli nieszczęśliwej, niespełnionej miłości.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy temat nieszczęśliwych miłości jest częsty w literaturze i sztuce. Pyta również, co odbiorcy lubią w tego typu opowieściach. Uczniowie dyskutują, przywołując przygotowane przed lekcją przykłady bohaterów i omawiając konkretne historie z nimi związane. Na zakończenie rozmowy nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie z sekcją „Przeczytaj” i odpowiedź na pytanie, jaki związek z wcześniej przeprowadzoną dyskusją ma postać Kordiana. Wnioski zostają zapisane w zeszytach.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczestników zajęć o obejrzenie wszystkich dzieł zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczeń indywidualnie wybiera jeden z obrazów i uzasadnia jego związek z melancholią. Uczniowie mogą odpowiadać ustnie lub przygotować krótką informację pisemną.

  2. Uczniowe przechodzą do sekcji multimedialnej. Zapoznają się z filmem tam zamieszczonym i definiują, czym jest romantyczna choroba wieku

  3. Polecenia 2 i 3 z sekcji „Film” uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. Polecenie 1 wykonują w parach. Chętna osoba przedstawia na forum realizację polecenia.

  5. Ćwiczenia 1, 2 oraz 3 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie 4 słów kluczy pasujących do lekcji (od najważniejszego do najmniej ważnego). Na przykład: Kordian, Juliusz Słowacki, dramat romantyczny, choroba wieku.

  2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. czerwony i niebieski). Na niebieskich kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na czerwonych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, w jakim sensie przez sposób obrazowania przestrzeni zilustrowano charakter nieszczęśliwej miłości Kordiana do Laury.
    Ciemny się błękit nieba wyświeca za mgłami,
    Ach księżyc! Patrz tam, pani! Księżyc srebrny, pełny
    Stanął i patrzy na nas, chmur srebrzyste wełny
    Spadły nań – leci, jakby wyrywał się z chmury;
    Teraz go na pół gałąź rozcina spróchniała,
    Teraz śród czarnych liści krąg chowa ponury…
    Pani, gdy kiedyś! kiedyś! twarz księżyca biała
    Błyśnie wśród chmur lecących na jesiennym niebie;
    Będziesz mój cień natrętny odpędzać od siebie.

    (Akt I, scena II, w. 397–405)

Materiały pomocnicze:

  • Kordian w reż. Jana Englerta, 1994 (Ninateka).

  • Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.