Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Boże! Zdejm z mego serca jaskółczy niepokój
– Kordian jako bohater owładnięty romantyczną „chorobą wieku”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje Kordiana jako bohatera romantycznego;
wskazuje w zachowaniu Kordiana cechy bohatera werterycznego;
wyjaśnia, na czym polegają różnice między Kordianem a bohaterem werterycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładów bohaterów z literatury, filmu, teatru, którzy doświadczyli nieszczęśliwej, niespełnionej miłości.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy temat nieszczęśliwych miłości jest częsty w literaturze i sztuce. Pyta również, co odbiorcy lubią w tego typu opowieściach. Uczniowie dyskutują, przywołując przygotowane przed lekcją przykłady bohaterów i omawiając konkretne historie z nimi związane. Na zakończenie rozmowy nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie z sekcją „Przeczytaj” i odpowiedź na pytanie, jaki związek z wcześniej przeprowadzoną dyskusją ma postać Kordiana. Wnioski zostają zapisane w zeszytach.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o obejrzenie wszystkich dzieł zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczeń indywidualnie wybiera jeden z obrazów i uzasadnia jego związek z melancholią. Uczniowie mogą odpowiadać ustnie lub przygotować krótką informację pisemną.
Uczniowe przechodzą do sekcji multimedialnej. Zapoznają się z filmem tam zamieszczonym i definiują, czym jest romantyczna
choroba wieku
Polecenia 2 i 3 z sekcji „Film” uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. Polecenie 1 wykonują w parach. Chętna osoba przedstawia na forum realizację polecenia.
Ćwiczenia 1, 2 oraz 3 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie 4 słów kluczy pasujących do lekcji (od najważniejszego do najmniej ważnego). Na przykład: Kordian, Juliusz Słowacki, dramat romantyczny, choroba wieku.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. czerwony i niebieski). Na niebieskich kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na czerwonych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Wyjaśnij, w jakim sensie przez sposób obrazowania przestrzeni zilustrowano charakter nieszczęśliwej miłości Kordiana do Laury.
Ciemny się błękit nieba wyświeca za mgłami,
Ach księżyc! Patrz tam, pani! Księżyc srebrny, pełny
Stanął i patrzy na nas, chmur srebrzyste wełny
Spadły nań – leci, jakby wyrywał się z chmury;
Teraz go na pół gałąź rozcina spróchniała,
Teraz śród czarnych liści krąg chowa ponury…
Pani, gdy kiedyś! kiedyś! twarz księżyca biała
Błyśnie wśród chmur lecących na jesiennym niebie;
Będziesz mój cień natrętny odpędzać od siebie.
(Akt I, scena II, w. 397–405)
Materiały pomocnicze:
Kordian w reż. Jana Englerta, 1994 (Ninateka).
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.