Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozpoznawanie typów skał

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

4) rozpoznaje wybrane rodzaje skał oraz przedstawia ich gospodarcze zastosowanie.

Zakres rozszerzony:

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych; 4) podczas lekcji w terenie rozpoznaje rodzaje skał występujące na powierzchni oraz wykorzystywanych w budownictwie w najbliższej okolicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polegają makroskopowe i mikroskopowe metody rozpoznawania skał,

  • charakteryzuje różne rodzaje skał pod względem ich cech makroskopowych,

  • rozpoznaje wybrane rodzaje skał na podstawie ich cech makroskopowych.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, mini wykład, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z grafiką interaktywną, tekstem e‑materiału, ćwiczenia w rozpoznawaniu skał)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, okazy skał (wybrane ze szkolnego zestawu skał)

Materiały pomocnicze

M. Książkiewicz – Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

W. Mizerski – Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – przedstawia tabelę Rodzaje skał i ich geneza (e‑materiał).

  • Uczniowie analizują informacje, podają przykładowe skały w poszczególnych grupach genetycznych.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Krótka informacja od nauczyciela (np. w formie mini wykładu) dotycząca makroskopowych i mikroskopowych metod rozpoznawania skał (przedstawienie makro- i mikrofotografii zawartych w e‑materiale).

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału (rozpoznawanie skał; cechy minerałów i skał).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. W grupach uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną (e‑materiał – schemat z podziałem skał i ich opisem).

  • Uczniowie, dyskutując o przedstawionych w tekście i grafice cechach skał, opracowują mapy myśli, które mają być odpowiedzią na polecenia zawarte pod schematem w omawianej grafice.

  • Prezentacja odpowiedzi uczniów i dyskusja na forum klasy na temat charakterystycznych cech, które pozwalają rozpoznać skały.

  • Podsumowując dyskusję, nauczyciel przedstawia kilka wybranych okazów skał (ze szkolnego zbioru skał).

  • Uczniowie analizują cechy przedstawionych skał, określają ich nazwy i grupy genetyczne.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela zadań.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobytą wiedzę.

Praca domowa

  • Wymień nazwy skał, które najczęściej występują w okolicy twojego miejsca zamieszkania. W jaki sposób je rozpoznajesz? W odpowiedzi wykorzystaj grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • grafikę interaktywną można wykorzystać także na lekcji powtórzeniowej z działu V z zakresu rozszerzonego.

  • grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcjach dotyczących własnego regionu (zakres rozszerzony dział XVI).