Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What to Do with Presents You Don’t Want? / Co zrobić z niechcianymi prezentami?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące niechcianych podarunków oraz dokonywania ich zwrotów.

  2. Uczeń umie opowiadać o niechcianych podarunkach oraz dokonywaniu ich zwrotów.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat niechcianych prezentów oraz dokonywania ich zwrotów.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat radzenia sobie z niechcianymi podarunkami.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What presents do you like getting? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst How to Return a Present? i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie uzupełniają na tablicy multimedialnej zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Dodatkowo w parach ćwiczą literowanie i pisownię dodanych wyrazów. Jeden uczeń literuje słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne jego zapisanie. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst How to Return a Present?, a następnie wspólnie z nauczycielem zaznaczają w nim przydatne słownictwo.

  5. Uczniowie w trzy-, czteroosobowych grupach tworzą pytania do tekstu. Pytania są odczytywane na forum klasy.

  6. Nauczyciel pyta uczniów: Do you know what to do when you don’t like a gift? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z animacją uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Animacja). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie oglądają animację, po czym oceniają, czy zdania w Exercise 2 (Animacja) są prawdziwe, czy fałszywe. Podają odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Animacja). Nauczyciel nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Animacja). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  2. Uczniowie czytają w parach słownik, a następnie sprawdzają, w jakim stopniu zapamiętali wyrażenia z lekcji. Jedna osoba czyta wyraz angielski, a zadaniem drugiej jest podanie z pamięci polskiego odpowiednika tego wyrazu. Następnie zamieniają się rolami, po czym wykonują to zadanie, zaczynając od polskiego wyrazu i podając jego angielski odpowiednik.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to help people who can’t return their presents. Write a short blog post about what they can do instead. In your post:

  • give one idea on what to do;

  • describe how to do it;

  • mention whether you do it or not.

Your answer should be 3–5 sentences long.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wracają do animacji z e‑materiału i tworzą w wersji papierowej krzyżówkę z ośmioma wyrazami. Polecenie: Study the animation the e‑materiał again. Create a crossword containing 8 words connected with gifts used in the animation. Write 8 definitions and create 8 crossword slots. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.