Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Paradoksy istnienia w poezji Wisławy Szymborskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz Wisławy Szymborskiej Sto pociech, m.in. wskazując funkcję zastosowanych środków artystycznego wyrazu;
objaśnia sens paradoksów pojawiających się w przywołanych w e‑materiale utworach;
wyjaśnia funkcję zastosowanej przez poetkę ironii;
interpretuje znaczenie związków frazeologicznych zastosowanych w wierszu Sto pociech.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg lekcji
\ Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Paradoksy istnienia w poezji Wisławy Szymborskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie powinni także wykonać polecenia z galerii dołączonej do bloku tekstowego, dotyczące obrazu Nalewająca mleko Vermeera oraz fragmentu wiersza W. Szymborskiej Vermeer.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Następnie prosi o przedstawienie odpowiedzi do zadania, które uczniowie przygotowali w domu. Przy okazji uczniowie przypominają znaczenie terminu „eksfraza”.
Nauczyciel pyta: Na czym polega paradoksalność formuł z wierszy W. Szymborskiej (odwołuje się do ramki z cytatami umieszczonej w bloku tekstowym)? Dlaczego paradoks jest określany jako „kunsztowna figura stylistyczna”? Jaki inny chwyt stylistyczny jest charakterystyczny dla poezji W. Szymborskiej?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Następnie analizują treść zadania: 1 i 2, dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćw. 3, 5 i 8. Ćwiczenie 9, w którym uczniowie mają się skonfrontować z poglądami poetki, uczniowie powinni wykonać indywidualnie. Nauczyciel ocenia efekty ich pracy.
Faza podsumowująca:
W ostatniej części lekcji nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy paradoks i ironia to skuteczne chwyty stylistyczne, gdy chce się przedstawić złożoność ludzkiego losu?
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz linię chronologiczną, na której pokażesz wszystkie ewolucyjne i cywilizacyjne osiągnięcia człowieka, które zostały wymienione w wierszu Sto pociech.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Czermińska, Ekfrazy w poezji Wisławy Szymborskiej, „Teksty Drugie” 2003, nr 2‒3, s. 230‒242.
Joanna Grądziel, Świat sztuki w poezji Wisławy Szymborskiej, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 2 (87), s. 85‒102.
Maria Tarnogórska, „Urodzone cytaty”. Wisława Szymborska jako aforystka, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019, z. 3, s. 93‑102.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.