Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz główne zadania związane z prawidłowym montażem dźwięku.
Omówisz kolejne etapy pracy montażysty dźwięku.
Zmiksujesz ze sobą dwie ścieżki dźwiękowe, korzystając z programu Audacity.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
z użyciem komputera;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru;
komputery z głośnikami, słuchawkami, mikrofonem i dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów”. Prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny I”.
Nauczyciel tworzy dwie grupy uczniów i przydziela im hasła do opracowania: grupa I – montaż dźwięku; grupa II – postprodukcja dźwięku. Uczniowie grup pracują indywidualnie, zbierając notatki. W zadaniu posługują się informacjami z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przygotowują na kartkach krótki tekst zapowiadający audycję radiową.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom zapowiedziany temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów w obszarze e‑materiału. W tym celu zadaje wytypowanym grupom pytania: Jakie elementy programu Audacity są przydatne podczas montażu dźwięku oraz jego odczytu?
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają w grupach wyznaczonych przed lekcją i wyznaczają między sobą przewodniczącego. Nauczyciel rozdaje każdej grupie arkusze papieru i pisaki. Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy pojęć, która będzie odpowiedzią na zadane pytania:
grupa I:
Na czym polega montaż dźwięku?
Jakie czynności są wykonywane przy jego realizacji?
grupa II
Jaki jest cel posprodukcji dźwięku?
Jakie zadania są wykonywane w posprodukcji?
Przewodniczący grup przyglądają się pracy rówieśników, doradzają i analizują postawione pytania. Po zakończonej pracy przewodniczący przedstawiają prace swojej grupy odpowiadające zagadnieniom. Pozostali uczniowie dopowiadają wiadomości. Nauczyciel analizuje pracę grup i w razie potrzeby wspiera ich wypowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i przystępują do realizacji poleceń 1, 2 i 3 z sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów. Podczas pracy uczniowie zapisują problemy i pytania związane z wykonywanym zadaniem. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Uczniowie przekazują nauczycielowi zapisane przed lekcją teksty z zapowiedzią audycji. Nauczyciel wyświetla na tablicy materiał filmowy w sekcji „Film edukacyjny II”. W tym czasie rozdaje uczniom losowo wybrane teksty. Uczniowie wykonują polecenie 1. Chętni uczniowie przedstawiają na forum swoje prace.
Uczniowie wymieniają się między sobą nagranymi zapowiedziami audycji i wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenie z sekcji „Film edukacyjny I”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 4 w sekcji „Film edukacyjny I”.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.
Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów”.