Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz główne zadania związane z prawidłowym montażem dźwięku.

  • Omówisz kolejne etapy pracy montażysty dźwięku.

  • Zmiksujesz ze sobą dwie ścieżki dźwiękowe, korzystając z programu Audacity.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • z użyciem komputera;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze szarego papieru;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami, mikrofonem i dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów”. Prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny I”.

  2. Nauczyciel tworzy dwie grupy uczniów i przydziela im hasła do opracowania: grupa I – montaż dźwięku; grupa II – postprodukcja dźwięku. Uczniowie grup pracują indywidualnie, zbierając notatki. W zadaniu posługują się informacjami z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie przygotowują na kartkach krótki tekst zapowiadający audycję radiową.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom zapowiedziany temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów w obszarze e‑materiału. W tym celu zadaje wytypowanym grupom pytania: Jakie elementy programu Audacity są przydatne podczas montażu dźwięku oraz jego odczytu?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają w grupach wyznaczonych przed lekcją i wyznaczają między sobą przewodniczącego. Nauczyciel rozdaje każdej grupie arkusze papieru i pisaki. Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy pojęć, która będzie odpowiedzią na zadane pytania:

  • grupa I:

    • Na czym polega montaż dźwięku?

    • Jakie czynności są wykonywane przy jego realizacji?

  • grupa II

    • Jaki jest cel posprodukcji dźwięku?

    • Jakie zadania są wykonywane w posprodukcji?

Przewodniczący grup przyglądają się pracy rówieśników, doradzają i analizują postawione pytania. Po zakończonej pracy przewodniczący przedstawiają prace swojej grupy odpowiadające zagadnieniom. Pozostali uczniowie dopowiadają wiadomości. Nauczyciel analizuje pracę grup i w razie potrzeby wspiera ich wypowiedzi.

  1. Uczniowie dobierają się w pary i przystępują do realizacji poleceń 1, 2 i 3 z sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów. Podczas pracy uczniowie zapisują problemy i pytania związane z wykonywanym zadaniem. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

  2. Uczniowie przekazują nauczycielowi zapisane przed lekcją teksty z zapowiedzią audycji. Nauczyciel wyświetla na tablicy materiał filmowy w sekcji „Film edukacyjny II”. W tym czasie rozdaje uczniom losowo wybrane teksty. Uczniowie wykonują polecenie 1. Chętni uczniowie przedstawiają na forum swoje prace.

  3. Uczniowie wymieniają się między sobą nagranymi zapowiedziami audycji i wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenie z sekcji „Film edukacyjny I”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 4 w sekcji „Film edukacyjny I”.

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.

  • Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Edycja dźwięku: techniki nagrywania głosu oraz instrumentów”.