Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Figury mitotyczne i mejotyczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Podziały komórkowe. Uczeń:
2) opisuje cykl komórkowy z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
3) przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
4) przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Podziały komórkowe. Uczeń:
4) opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przyporządkujesz układy chromosomów do stadiów mitozy i mejozy.

  • Porównasz przebieg obu podziałów komórkowych.

  • Opiszesz sposób przemieszczania się chromosomów podczas podziału mitotycznego i mejotycznego komórki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • metoda stolików eksperckich;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat przebiegu i znaczenia mitozy i mejozy.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów, aby na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy zdefiniowali pojęcia mitozy i mejozy i scharakteryzowali te procesy. Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.

  2. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu e‑materiału oraz wprowadzenia do lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Czy domyślacie się lub wiecie, czym są te figury w procesach mitozy i mejozy?”. Ochotnik zapisuje wszystkie odpowiedzi na tablicy.

  3. Nauczyciel omawia cele zajęć, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału. Konfrontują z nim zapisaną na początku lekcji na tablicy odpowiedź dotyczącą figur mitotycznych i mejotycznych.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by opierając się na e‑materiale, przygotowali informacje w formie mapy myśli na przydzielone tematy:

    • grupa I i II: układ chromosomów w stadiach mitozy;

    • grupa III i IV: układ chromosomów w stadiach mejozy.

  3. Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanują otrzymane zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach rozwiązują quiz w sekcji „Gra edukacyjna”. Każde poprawnie wykonane zadanie jest punktowane. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.

  2. Uczniowie wykonują polecenie nr 3 do gry edukacyjnej.

  3. Nauczyciel dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

  4. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 4 i 5.

Materiały pomocnicze:

Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Gra edukacyjna może również zostać wykorzystana w ramach lekcji powtórkowej.