| |
| |
| Co to jest pole jednorodne? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się pojęciem pola elektrycznego; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; opisuje pole jednorodne. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymieni własności pola jednorodnego,
narysuje kształt linii pola jednorodnego zaobserwowany w eksperymencie,
zanalizuje pole elektryczne wewnątrz płaskiego kondensatora.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| maszyna elektrostatyczna, 2 płytki metalowe, spodek z olejem i kaszą manną |
| |
|
|
Nauczyciel przypomina zasady, według których przedstawia się pole elektryczne za pomocą linii pola (kierunek i zwrot są zgodne z wektorami natężenia (ściślej - styczne do nich), gęstość linii odzwierciedla wartość natężenia pola). |
|
Nauczyciel przeprowadza eksperyment, w którym dwie równoległe płytki metalowe, zanurzone w zawiesinie np. kaszy w oleju, są ładowane elektrycznie za pomocą maszyny elektrostatycznej. Uczniowie obserwują pokaz i próbują wyjaśnić ułożenie drobinek kaszy w polu elektrycznym w różnych miejscach. Jeśli okaże się to potrzebne, nauczyciel zwraca uczniom uwagę na obszar między płytkami oraz poza nimi i prosi o próbę wyjaśnienia zjawiska. W następnym etapie uczniowie stawiają hipotezy, jak zmieni się kształt linii pola na brzegach płytek, jeśli będziemy zwiększali lub zmniejszali odległość między płytkami. Nauczyciel demonstruje to zjawisko i prosi uczniów o weryfikację ich hipotez oraz próbę wyjaśnienia przebiegu zjawiska. Nauczyciel omawia kształt linii pola elektrycznego wokół naładowanej nieskończenie dużej płyty, lub wykorzystuje do tego film samouczek. Następnie prosi uczniów o porównanie tego pola na przykład z polem pochodzącym od naładowanej powierzchni sferycznej. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów, nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być obejrzany przez uczniów na lekcji lub po zajęciach. W obu przypadkach będzie on służył, jako wyjaśnienie teoretyczne doświadczalnych obserwacji uczniów. |