Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie właściwości posiada prąd przemienny |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning, nauczanie przez odkrywanie |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów problemem napięcia sieciowego doprowadzonego do gniazdek i kontaktów w każdym domu. Stawia pytanie, skąd się bierze to napięcie i jaki prąd wywołuje w urządzeniu odbiorczym. Mówi o zupełnie innym charakterze tego prądu niż prąd stały. | |
Faza realizacyjna | |
Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i medialny e‑materiału. Najpierw nauczyciel wyjaśnia, dlaczego elektrony swobodne, będące nośnikami elektryczności w metalu, wykonują drgania. Następnie przechodzi do problemu, czy w kontakcie płynie prąd. Mówi o wykrywaniu zacisku zerowego i fazowego w gniazdku elektrycznym. Być może będzie można tu spożytkować praktyczną wiedzę uczniów. Na zakończenie krótko wyjaśnia ideę napięcia skutecznego. Podsumowaniem opowieści o właściwościach prądu przemiennego niech będzie samodzielne zapoznanie się uczniów z grafiką interaktywną, tj. wykresem zmian napięcia przemiennego w czasie zawierającym opis cech i zmian napięcia. | |
Faza podsumowująca | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 3., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń w celu zweryfikowania wiedzy zdobytej przez uczniów. | |
Praca domowa | |
Zadania 1., 2., 4., 5. lub 6. z zastawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę opisującą w formie rozwiniętej (z dymkami) właściwości prądu przemiennego można wydrukować w dużym formacie i powiesić w pracowni fizycznej jako planszę – pomoc dydaktyczną. |