Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakie właściwości posiada prąd przemienny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
4) opisuje cechy prądu przemiennego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
12) opisuje cechy prądu przemiennego; posługuje się pojęciem napięcia i natężenia skutecznego; oblicza napięcie i natężenie skuteczne dla przebiegu sinusoidalnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, jak powstaje prąd przemienny.

  2. wytłumaczy, na czym polegają różnice między prądem przemiennym i stałym.

  3. narysuje wykres funkcji opisujący zależność napięcia od czasu.

  4. zdefiniuje pojęcie napięcia skutecznego.

Strategie nauczania:

blended‑learning, nauczanie przez odkrywanie

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Nauczyciel zaciekawia uczniów problemem napięcia sieciowego doprowadzonego do gniazdek i kontaktów w każdym domu. Stawia pytanie, skąd się bierze to napięcie i jaki prąd wywołuje w urządzeniu odbiorczym. Mówi o zupełnie innym charakterze tego prądu niż prąd stały.

Faza realizacyjna

Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i medialny e‑materiału. Najpierw nauczyciel wyjaśnia, dlaczego elektrony swobodne, będące nośnikami elektryczności w metalu, wykonują drgania. Następnie przechodzi do problemu, czy w kontakcie płynie prąd. Mówi o wykrywaniu zacisku zerowego i fazowego w gniazdku elektrycznym. Być może będzie można tu spożytkować praktyczną wiedzę uczniów. Na zakończenie krótko wyjaśnia ideę napięcia skutecznego. Podsumowaniem opowieści o właściwościach prądu przemiennego niech będzie samodzielne zapoznanie się uczniów z grafiką interaktywną, tj. wykresem zmian napięcia przemiennego w czasie zawierającym opis cech i zmian napięcia.

Faza podsumowująca

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 3., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń w celu zweryfikowania wiedzy zdobytej przez uczniów.

Praca domowa

Zadania 1., 2., 4., 5. lub 6. z zastawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę opisującą w formie rozwiniętej (z dymkami) właściwości prądu przemiennego można wydrukować w dużym formacie i powiesić w pracowni fizycznej jako planszę – pomoc dydaktyczną.