Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki kształtujące klimat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury, powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje czynniki kształtujące klimat,
identyfikuje związki między cechami klimatu a czynnikami meteorologicznymi i niemeteorologicznymi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, concept mapping
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Meteorologia i klimatologia, red. Krzysztof Kożuchowski Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez krótkie omówienie (przypomnienie) definicji klimatu, składników klimatu, czynników klimatotwórczych - pogadanka, pytania nauczyciela sprawdzające wiedzę uczniów.
Faza realizacyjna
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela i obejrzenie filmu edukacyjnego dotyczącego czynników kształtujących klimat oraz sporządzenie szkicu myślowego przedstawiającego związki przyczynowo‑skutkowe.
Pogadanka nauczyciela ilustrowana prezentacją multimedialną przedstawiająca związki cech klimatu z warunkującymi je czynnikami meteorologicznymi i niemeteorologicznymi wykorzystująca m.in. informacje i grafiki zawarte w e‑materiale.
Wyświetlenie filmu edukacyjnego z e‑materiału. Podczas pogadanki i filmu uczniowie tworzą szkic myślowy, wskazując główne prawidłowości.
Dyskusja w grupach uczniów służąca uzgodnieniu i sporządzeniu ostatecznej wersji szkicu myślowego przedstawiającego związki między cechami klimatu a warunkującymi je czynnikami meteorologicznymi i niemeteorologicznymi. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy w postaci graficznej na arkuszach papieru.
Prezentacja przy tablicy przez poszczególne grupy uczniów przygotowanych szkiców i ich omówienie – po zakończeniu wszystkich prezentacji dyskusja z udziałem uczniów. Nauczyciel moderuje dyskusję, czuwa nad jej przebiegiem, zadaje pomocnicze pytania, weryfikuje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia itp.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu usystematyzowanie wiedzy dotyczącej związków między cechami klimatu z warunkującymi je czynnikami meteorologicznymi i niemeteorologicznymi – uczniowie podają konkretne przykłady tych relacji z różnych rejonów świata.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie treści przedstawionych podczas lekcji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale,
zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału,
praca pisemna/prezentacja multimedialna na temat wpływu czynników meteorologicznych i niemeteorologicznych na cechy klimatu wybranej strefy klimatycznej; praca powinna być ilustrowana konkretnymi przykładami ze świata.
\ Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może polecić uczniom zapoznanie się z tekstem e‑materiału i filmem edukacyjnym przed zajęciami. Podczas lekcji omawia i prowadzi dyskusję na temat tych zagadnień, które uczniom sprawiły trudności.
Film edukacyjny wraz z warstwą tekstową i ćwiczeniami można wykorzystać podczas lekcji poświęconej powtórzeniu materiału z bloku tematycznego dotyczącego klimatu Ziemi oraz do samodzielnej pracy ucznia w domu.