Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Cheftypen? Wie geht man erfolgreich mit ihnen um?/Szefowie? Jak sobie z nimi skutecznie radzić?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Wypowiadanie się na temat zachowań w miejscu pracy, w tym ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji z przełożonym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
opisuje różne typy szefów/pracodawców;
charakteryzuje wymarzonego szefa;
wyjaśnia, jak należy postępować z cholerykiem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik - używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
stosowanie technik strukturalnych – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
konstruktywizm;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z filmem dydaktycznym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów, odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać);
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcia przedstawiające różne typy szefów,
kartki papieru formatu A4 do zapisywania pytań,
karteczki do zapisu idiomów,
plakaty,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, a następnie scharakteryzowali osobę, którą widzą na zdjęciu.
W następnej kolejności zawiesza kilka przygotowanych wcześniej zdjęć przedstawiających różne typy szefów. Prosi uczniów o wypisanie przymiotników, które opisują osoby ze zdjęć. Uczniowie na karteczkach wypisują cechy i przyklejają wokół fotografii.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie określają przedstawione w tekście typy szefów, wykonując indywidualnie polecenie do Übung 1 z części Przeczytaj.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zdjęcia zawieszone wcześniej na tablicy zostają pocięte na kawałki. Uczniowie losują fragment zdjęcia, szukają pozostałych osób trzymających fragment tego samego zdjęcia, tworząc w ten sposób grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę papieru formatu A4 z jednym z pytań, np.: Wie sollte sich der ideale Chef verhalten? Welche Charaktereigenschaften sollte der ideale Chef haben? Wie sollte der ideale Chef aussehen? Zadaniem grup jest wpisanie odpowiedzi na otrzymane pytanie. Uczniowie podczas wpisywania odpowiedzi na pytania mogą korzystać z informacji zawartych w tekście źródłowym. Na hasło „zmiana” grupy przekazują sobie kartki w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Na otrzymanej kartce dopisują swoje pomysły aż do momentu, gdy kartki wrócą do grupy, która zapisywała odpowiedzi jako pierwsza. Następnie sekretarze grup odczytują zapisane pomysły.
Uczniowie w grupach wykonują polecenia do Übungen 2, 3, 4 z części Przeczytaj, kształcąc rozumienie tekstu pisanego i utrwalając nowe słownictwo.
Nauczyciel przygotowuje dla każdej grupy na karteczkach idiomy (formy bliźniacze), które wystąpiły w tekście źródłowym. Prosi uczniów, aby opisali znaczenie/wyrazili idiomy innymi słowami, odnosząc się do kontekstu w tekście źródłowym. Grupy porównują swoje propozycje z Übung 5 w części Przeczytaj; w razie problemów zapoznają się z informacjami z Tipp zum Wortschatz.
Uczniowie analizują multimedium (film) i w parach wykonują polecenia do Übungen 1, 2, 3 w części Film, kształcąc rozumienie ogólne i szczegółowe tekstu słuchanego. Uczniowie w parach wybierają jeden z typów szefa, który został zaprezentowany w filmie (typy powinny być różne) i przedstawiają drugiemu uczniowi sposoby radzenia sobie z wybranym typem szefa (Übung 4 w części Film).
Nauczyciel przygotowuje opis kilku scenek, w których uczniowie będą odgrywać różne sytuacje, które mogą zaistnieć w pracy z szefem, np. uczniowie udają, że proszą szefa o dzień wolny, rozmawiają z nim na temat swojego postępu w pracy lub przedstawiają swoje pomysły na nowy projekt. Uczniowie w parach przygotowują scenki, wcielając się w role pracownika oraz szefa. Scenki zostają zaprezentowane na forum klasy. Przykładowe role (pracownik), Du möchtest deinen Chef um einen freien Tag bitten. Bereite Argumente vor, um einen freien Tag zu bekommen; szef: Ein Arbeitnehmer bittet dich um einen freien Tag. Stimme seinen Argumenten nicht zu und lehne seine Bitte ab. Versuche deine Rolle als Ignorant zu spielen.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach opisują swojego wymarzonego szefa/dobrego szefa/despotycznego szefa/wymagającego szefa itp. (nauczyciel przydziela każdej grupie inny typ szefa). Praca zostaje przygotowana w formie plakatu.
Każda grupa prezentuje na forum swój plakat; uczniowie z pozostałych grup udzielają wskazówek dotyczących radzenia sobie z różnymi typami szefów.
Praca domowa
Uczeń ma za zadanie wykonać Aufgabe 8 z zestawu zadań interaktywnych, które polega na opisie swojego wyobrażenia o idealnym pracodawcy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: poznanie tematu i zapoznanie się z nowym słownictwem; z wykorzystaniem metody „odwróconej lekcji” nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się przymiotnikami związanymi z określaniem cech charakteru, przesyła uczniom przygotowaną wcześniej prezentację/fiszki/quizlett;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych; uczniowie w grupach przygotowują w formie tabeli informacje o wybranym typie szefa zaprezentowanego na filmie; w tabeli znajdują się informacje o tym, jak wygląda (Aussehen), zachowuje się (Verhalten) i co wyróżnia takiego szefa (etwas Spezielles);
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa; nauczyciel prosi uczniów, aby porozmawiali ze swoimi rodzicami/znajomymi na temat: Jakiego masz szefa w swojej pracy? Uczniowie przygotowują w języku niemieckim opis szefa, o którym rozmawiali.