Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Fale radiowe - charakterystyka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
14) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną poprzeczną; rozróżnia światło spolaryzowane i niespolaryzowane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje fale radiowe;

  2. analizuje związek między długością fali i częstotliwością;

  3. rozróżnia fale radiowe;

  4. ilustruje propagację fal radiowych w atmosferze ziemskiej.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Fale radiowe - zastosowanie”, „Widmo fal elektromagnetycznych”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do wiedzy uczniów o falach elektromagnetycznych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyjaśnia, czym są fale radiowe i opowiada o odkryciu i badaniach tych fal przez Heinricha Hertza.
Następnie podaje związek między częstotliwością i długością fali, a uczniowie w parach rozwiązują zadania 4 i 5 z zestawu ćwiczeń, aby zastosować poznane wzory. Nauczyciel przedstawia podział fal radiowych ze względu na długość fali i tłumaczy, jak te fale rozchodzą się w atmosferze ziemskiej, wyświetlając odpowiedni rysunek (Rys. 1. z części „Przeczytaj”). Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na zadane w niej pytanie.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozwiązują zadanie 6, aby sprawdzić nabyte wiadomości o propagacji fal radiowych w atmosferze oraz krzyżówkę (zadanie 8 z zestawu ćwiczeń).

Praca domowa:

Pozostałe zadania z zestawu ćwiczeń, do wyboru trzy zadania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.