Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje Rady Europy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

18) charakteryzuje genezę, strukturę oraz działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Rady Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje instytucje Rady Europy;

  • przedstawi zakres kompetencji instytucji Rady Europy;

  • oceni znaczenie realizacji celów Rady Europy przez przedstawicieli państw członkowskich;

  • zdefiniuje okoliczności i powody składania skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • prezentacja multimedialna.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Podział klasy na cztery grupy. Każda przygotowuje prezentację multimedialną na temat jednego z organów Rady Europy.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Na początku lekcji, z wykorzystaniem mapy myśli, powstaje na tablicy schemat przedstawiający instytucje Rady Europy.

Faza realizacyjna

1. Każda z grup prezentuje przygotowane przez siebie informacje na temat instytucji Rady Europy. Nauczyciel może uzupełnić informacje podane przez uczniów. Prezentacje powinny zawierać sposób powoływania i kompetencje.

2. Uczniowie zastanawiają się, jaki wpływ na działania Rady Europy mają przedstawiciele państw członkowskich. Szukają polskich przedstawicieli w instytucjach Rady Europy. Wskazują na związek kompetencji i wykształcenia przedstawicieli z zajmowanymi stanowiskami.

3. Praca z mapa interaktywną. Uczniowie po zapoznaniu się z danymi wspólnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do mapy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 7–9 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o napisanie skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Materiały pomocnicze:

Wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, 2018, static1.squarespace.com.

Jerzy Jaskiernia, Polityczny wymiar objęcia państw Europy Środkowej i Wschodniej standardami demokratycznymi Rady Europy, „Nowa Polityka Wschodnia”, 1(1) 2011, cejsh.icm.edu.pl.

Julian Kaczmarek, Rada Europy, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa może zostać wykorzystana do przygotowania prezentacji na temat instytucji Rady Europy.