Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje Rady Europy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
18) charakteryzuje genezę, strukturę oraz działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Rady Europy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
scharakteryzuje instytucje Rady Europy;
przedstawi zakres kompetencji instytucji Rady Europy;
oceni znaczenie realizacji celów Rady Europy przez przedstawicieli państw członkowskich;
zdefiniuje okoliczności i powody składania skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
odwrócona klasa;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Podział klasy na cztery grupy. Każda przygotowuje prezentację multimedialną na temat jednego z organów Rady Europy.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Na początku lekcji, z wykorzystaniem mapy myśli, powstaje na tablicy schemat przedstawiający instytucje Rady Europy.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup prezentuje przygotowane przez siebie informacje na temat instytucji Rady Europy. Nauczyciel może uzupełnić informacje podane przez uczniów. Prezentacje powinny zawierać sposób powoływania i kompetencje.
2. Uczniowie zastanawiają się, jaki wpływ na działania Rady Europy mają przedstawiciele państw członkowskich. Szukają polskich przedstawicieli w instytucjach Rady Europy. Wskazują na związek kompetencji i wykształcenia przedstawicieli z zajmowanymi stanowiskami.
3. Praca z mapa interaktywną. Uczniowie po zapoznaniu się z danymi wspólnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do mapy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 7–9 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o napisanie skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Materiały pomocnicze:
Wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, 2018, static1.squarespace.com.
Jerzy Jaskiernia, Polityczny wymiar objęcia państw Europy Środkowej i Wschodniej standardami demokratycznymi Rady Europy, „Nowa Polityka Wschodnia”, 1(1) 2011, cejsh.icm.edu.pl.
Julian Kaczmarek, Rada Europy, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa może zostać wykorzystana do przygotowania prezentacji na temat instytucji Rady Europy.