Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozwój EWG
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska
Uczeń
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia najważniejsze aspekty integracji europejskiej;
charakteryzuje traktatowe i instytucjonalne przemiany EWG;
analizuje zależności między integracją ekonomiczną a integracją polityczną.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
lekcja odwrócona;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzone są metodą kształcenia wyprzedzającego. Na poprzednich zajęciach uczniowie dostają zadanie zapoznania się z ogólnym zarysem integracji europejskiej przed powstaniem Unii Europejskiej. Źródłem wiedzy może być podręcznik lub materiały edukacyjne UE.
2. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela – w toku krótkiej burzy mózgów – proponują najważniejsze aspekty rozwoju EWG (przykładowo: unia celna, wspólny rynek, polityka regionalna, integracja walutowa, rozszerzanie organizacji o nowe państwa). Jeden z uczniów zapisuje zgłaszane propozycje na tablicy.
3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dyskutują na temat: Dlaczego w pierwszych dziesięcioleciach po wojnie powiodła się integracja ekonomiczna Europy, nie udało się zaś osiągnąć jej integracji politycznej? W odpowiednim momencie nauczyciel naświetla powojenne uwarunkowania integracji europejskiej (przekonanie o konieczności jednoczenia Europy, przy niechęci do rezygnacji przez państwa z ich suwerenności).
2. W kolejnej części dyskusji uczniowie odpowiadają na pytanie: Czy brak integracji politycznej może wpłynąć na przebieg integracji ekonomicznej? Uczniowie samodzielnie powinni zauważyć relacje między tymi dwoma zjawiskami (np. unia celna, która wymaga politycznych kompromisów, lub integracja walutowa wymagająca wzajemnego zaufania). Nauczyciel przywołuje Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą i wskazuje cele, jakie postawiono przed Wspólnotą w tym dokumencie.
3. Uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną dot. zmian składu członkowskiego EWG i wykonują znajdujące się pod nią ćwiczenie.
Faza podsumowująca.
1. Nauczyciel podsumowuje kwestie, które były przedmiotem dyskusji. Zwraca uwagę na na dwa procesy integracyjne przebiegające równolegle w EWG: budowę “coraz ściślejszego związku” oraz poszerzanie organizacji o nowe państwa.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8.
Materiały pomocnicze:
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.