Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Zur Rettung der bedrohten Wildtiere./Na ratunek zagrożonym dzikim zwierzętom.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania, informowania i wypowiadania się na temat świata przyrody: zagrożonych gatunków europejskich, inicjatyw fundacji proekologicznych, możliwych działań wspierających przywrócenie naturalnego ekosystemu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, dlaczego niektóre gatunki zwierząt są pod ścisłą ochroną;
wymienia problemy wynikające z obecności wilka w pobliżu ludzkich siedlisk;
uzasadnia, dlaczego warto wspierać akcje fundacji proekologicznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając artykuły, słuchając wywiadu, pisząc wiadomości e‑mail);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.
Metody/techniki pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna – techniki: metoda problemowa, drama, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, metoda projektu);
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Grupy korzystając z telefonów komórkowych przygotowują mapę myśli do tematu bedrohte Wildtiere, grupa A: w Polsce, grupa B: w Niemczech. Wyniki pracy prezentowane są w plenum i wspólnie omawiane.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat wilków – ich zachowania, zagrożeń i ciekawych informacji. Następnie prosi uczniów o oszacowanie, jak wygląda sytuacja wilków w Polsce.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że w Polsce przebywa około 2000 wilków, natomiast w Niemczech, gdzie gatunek ten został całkowicie wytępiony, wilk powoli zaczyna się ponownie osiedlać i tworzyć watahy.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat konieczności odbudowy populacji wilków w Polsce i w Niemczech.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy: Wolf, Braunbär, Kegelrobbe. Każda z grup czyta odpowiedni fragment tekstu z sekcji Przeczytaj. Uczniowie przygotowują prezentację ich fragmentu tekstu z wykorzystaniem metody dramy.
Uczniowie czytają tekst i wykonują polecenia do tekstu.
Każda z grup prezentuje swoją część na forum klasy. Otrzymują informację zwrotną od uczniów i nauczyciela na temat swojej prezentacji.
Uczniowie wypowiadają się, czego się dowiedzieli, co ich zaskoczyło, co zaciekawiło.
Nauczyciel może przygotować quiz np. na Mentimeter, gdzie odpowiedzi uczniów będą się układały w chmurę wyrazową.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach tworzą wiadomość mailową, w której przedstawiają inicjatywę organizacji proekologicznej ratującej wilki oraz zachęcają do wzięcia w niej udziału.
Pary wymieniają się adresami mailowymi i wysyłają do siebie napisanego maila, po otrzymaniu maila mają za zadanie odpisać, reagując na udział w działaniach proekologicznych.
Uwaga:
Podczas lekcji można rozwinąć temat inicjatyw organizacji ekologicznych i własnych działań w tym zakresie poprzez zaproponowanie uczniom wykonania wspólnego projektu:
wyszukanie największych organizacji ekologicznych;
znalezienie informacji na temat działalności regionalnych organizacji lub oddziałów ekologicznych;
określenie głównych problemów związanych z ochroną zagrożonych gatunków;
przedstawienie propozycji współpracy i inicjatyw organizacji ekologicznych;
zaprezentowanie własnych pomysłów i inicjatyw ekologicznych;
wykonanie podsumowania w formie: filmu, prezentacji multimedialnej, inscenizacji lub plakatu.
Praca domowa:
Uczniowie w grupach przygotowują informacje na temat innego zagrożonego gatunku w Europie w dowolnej formie do wyboru: prezentacja multimedialna, plakat, opowiadanie. Uczniowie uwzględniają krótką historię danego gatunku, przyczyny wyginięcia, obecny stan zwierząt - populację oraz zamieszkiwane tereny.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie pracując w parach, otrzymują zestaw karteczek, które należy ze sobą połączyć: unter Schutz + stehen/das Rudel + gründen/Angst vor Angriffen + haben/leichte Beute + sein/Maßnahmen + ergreifen/auf Wildschweine + jagen. Po dopasowaniu elementów uczniowie sprawdzają znaczenie zwrotów. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakiego zwierzęcia będzie dotyczył tekst?”.
w trakcie lekcji: uczniowie otrzymują pocięty tekst. W trakcie słuchania dopasowują pytania do odpowiedzi.
po lekcji: uczniowie przygotowują notatkę wizualną z nagrania audio.