Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Zur Rettung der bedrohten Wildtiere./Na ratunek zagrożonym dzikim zwierzętom.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania, informowania i wypowiadania się na temat świata przyrody: zagrożonych gatunków europejskich, inicjatyw fundacji proekologicznych, możliwych działań wspierających przywrócenie naturalnego ekosystemu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje, dlaczego niektóre gatunki zwierząt są pod ścisłą ochroną;

  • wymienia problemy wynikające z obecności wilka w pobliżu ludzkich siedlisk;

  • uzasadnia, dlaczego warto wspierać akcje fundacji proekologicznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje do nauki języka różne aplikacje;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając artykuły, słuchając wywiadu, pisząc wiadomości e‑mail);

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.

Metody/techniki pracy:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;

  • praktyczna – techniki: metoda problemowa, drama, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, metoda projektu);

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Grupy korzystając z telefonów komórkowych przygotowują mapę myśli do tematu bedrohte Wildtiere, grupa A: w Polsce, grupa B: w Niemczech. Wyniki pracy prezentowane są w plenum i wspólnie omawiane.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat wilków – ich zachowania, zagrożeń i ciekawych informacji. Następnie prosi uczniów o oszacowanie, jak wygląda sytuacja wilków w Polsce.

  • Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że w Polsce przebywa około 2000 wilków, natomiast w Niemczech, gdzie gatunek ten został całkowicie wytępiony, wilk powoli zaczyna się ponownie osiedlać i tworzyć watahy.

  • Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat konieczności odbudowy populacji wilków w Polsce i w Niemczech.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy: Wolf, Braunbär, Kegelrobbe. Każda z grup czyta odpowiedni fragment tekstu z sekcji Przeczytaj. Uczniowie przygotowują prezentację ich fragmentu tekstu z wykorzystaniem metody dramy.

  • Uczniowie czytają tekst i wykonują polecenia do tekstu.

  • Każda z grup prezentuje swoją  część na forum klasy. Otrzymują informację zwrotną od uczniów i nauczyciela na temat swojej prezentacji.

  • Uczniowie wypowiadają się, czego się dowiedzieli, co ich zaskoczyło, co zaciekawiło.

  • Nauczyciel może przygotować quiz np. na Mentimeter, gdzie odpowiedzi uczniów będą się układały w chmurę wyrazową.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach tworzą wiadomość mailową, w której przedstawiają inicjatywę organizacji proekologicznej ratującej wilki oraz zachęcają do wzięcia w niej udziału.

  • Pary wymieniają się adresami mailowymi i wysyłają do siebie napisanego maila, po otrzymaniu maila mają za zadanie odpisać, reagując na udział w działaniach proekologicznych.

Uwaga:

Podczas lekcji można rozwinąć temat inicjatyw organizacji ekologicznych i własnych działań w tym zakresie poprzez zaproponowanie uczniom wykonania wspólnego projektu:

  • wyszukanie największych organizacji ekologicznych;

  • znalezienie informacji na temat działalności regionalnych organizacji lub oddziałów ekologicznych;

  • określenie głównych problemów związanych z ochroną zagrożonych gatunków;

  • przedstawienie propozycji współpracy i inicjatyw organizacji ekologicznych;

  • zaprezentowanie własnych pomysłów i inicjatyw ekologicznych;

  • wykonanie podsumowania w formie: filmu, prezentacji multimedialnej, inscenizacji lub plakatu.

Praca domowa:

Uczniowie w grupach przygotowują informacje na temat innego zagrożonego gatunku w Europie w dowolnej formie do wyboru: prezentacja multimedialna, plakat, opowiadanie. Uczniowie uwzględniają krótką historię danego gatunku, przyczyny wyginięcia, obecny stan zwierząt - populację oraz zamieszkiwane tereny.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie pracując w parach, otrzymują zestaw karteczek, które należy ze sobą połączyć: unter Schutz + stehen/das Rudel + gründen/Angst vor Angriffen + haben/leichte Beute + sein/Maßnahmen + ergreifen/auf Wildschweine + jagen. Po dopasowaniu elementów uczniowie sprawdzają znaczenie zwrotów. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakiego zwierzęcia będzie dotyczył tekst?”.

  • w trakcie lekcji: uczniowie otrzymują pocięty tekst. W trakcie słuchania dopasowują pytania do odpowiedzi.

  • po lekcji: uczniowie przygotowują notatkę wizualną z nagrania audio.