Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Miasto renesansowe, czyli o sztuce budowania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzeże zasadę harmonii w zabytkach architektury epoki renesansu;

  • pozna przykłady miast idealnych epoki renesansu;

  • przeanalizuje, w jaki sposób myśl filozoficzna renesansu odzwierciedlała się w dziełach architektów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz renesans. Uczniowie zapisują skojarzenia z czasem, w którym zadaniem sztuki było przede wszystkim unaocznienie racjonalnej i harmonijnej struktury wszechświata oraz odkrycie w niej boskiego porządku.

  2. Prowadzący zajęcia zadaje pytanie, czym dla uczniów jest ideał. Następnie, po uzyskaniu odpowiedzi, uczestnicy zajęć opisują swoje idealne miasto.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Chętne osoby omawiają przeczytane informacje.

  2. Na fotografii zamieszczonych w e‑materiale uczniowie rozpoznają założenia architektoniczne. Wymieniają się spostrzeżeniami z innymi uczestnikami zajęć.

  3. Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć przedstawiających renesansowe budynki i na jej podstawie oraz korzystając z wiedzy zdobytej podczas lekcji, uzupełniają mapę myśli. Uwzględniają jak najwięcej cech charakterystycznych dla architektury renesansu, podają przykłady miast i artystów związanych ze sztuką tego okresu.

  4. Na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie wypisują cechy szczególne renesansowych miast idealnych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia umieszczone w sekcji multimedialnej. Ich realizacja służy podsumowaniu zajęć o architekturze renesansu.

  2. Na zakończenie zajęć uczniowie wyobrażają sobie własne miasto idealne. Opisują lub omawiają jego najważniejsze elementy.

Praca domowa:

  1. Na podstawie przygotowanej na lekcji mapy myśli zredaguj notatkę, w której podsumujesz zdobytą wiedzę na temat miasta renesansowego.

Materiały pomocnicze:

  • Paweł Muratow, Obrazy Włoch. Toskania i Umbria, tłum. P. Hertz, Warszawa 2010.

  • https://culture.pl/pl/artykul/nie‑tylko‑zamosc‑pomysly‑na‑miasto‑idealne

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą zapoznać się z ilustracją interaktywną przed lekcją, aby przygotować ewentualne pytania do nauczyciela do omówienia podczas zajęć.