Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Miasto renesansowe, czyli o sztuce budowania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzeże zasadę harmonii w zabytkach architektury epoki renesansu;
pozna przykłady miast idealnych epoki renesansu;
przeanalizuje, w jaki sposób myśl filozoficzna renesansu odzwierciedlała się w dziełach architektów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz renesans. Uczniowie zapisują skojarzenia z czasem, w którym zadaniem sztuki było przede wszystkim unaocznienie racjonalnej i harmonijnej struktury wszechświata oraz odkrycie w niej boskiego porządku.
Prowadzący zajęcia zadaje pytanie, czym dla uczniów jest ideał. Następnie, po uzyskaniu odpowiedzi, uczestnicy zajęć opisują swoje idealne miasto.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Chętne osoby omawiają przeczytane informacje.
Na fotografii zamieszczonych w e‑materiale uczniowie rozpoznają założenia architektoniczne. Wymieniają się spostrzeżeniami z innymi uczestnikami zajęć.
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć przedstawiających renesansowe budynki i na jej podstawie oraz korzystając z wiedzy zdobytej podczas lekcji, uzupełniają mapę myśli. Uwzględniają jak najwięcej cech charakterystycznych dla architektury renesansu, podają przykłady miast i artystów związanych ze sztuką tego okresu.
Na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie wypisują cechy szczególne renesansowych miast idealnych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia umieszczone w sekcji multimedialnej. Ich realizacja służy podsumowaniu zajęć o architekturze renesansu.
Na zakończenie zajęć uczniowie wyobrażają sobie własne miasto idealne. Opisują lub omawiają jego najważniejsze elementy.
Praca domowa:
Na podstawie przygotowanej na lekcji mapy myśli zredaguj notatkę, w której podsumujesz zdobytą wiedzę na temat miasta renesansowego.
Materiały pomocnicze:
Paweł Muratow, Obrazy Włoch. Toskania i Umbria, tłum. P. Hertz, Warszawa 2010.
https://culture.pl/pl/artykul/nie‑tylko‑zamosc‑pomysly‑na‑miasto‑idealne
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą zapoznać się z ilustracją interaktywną przed lekcją, aby przygotować ewentualne pytania do nauczyciela do omówienia podczas zajęć.