Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Metody klasyfikacji organizmów i jednostki systematyczne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, kto wprowadził zasadę binominalnego nazewnictwa gatunków.
Poznasz podział systematyczny organizmów.
Przeanalizujesz trzy metody badawcze w systematyce organizmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
odwrócona klasa;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli;
praca z audiobookiem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
8 arkuszy papieru A2, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Metody klasyfikacji organizmów i jednostki systematyczne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Chętny uczeń przygotowuje na zajęcia krótką prezentację na temat historii klasyfikacji organizmów, korzystając z e‑materiału oraz innych źródeł, np. dostępnych w internecie.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
– Kto wprowadził zasadę binominalnego nazewnictwa gatunków?
– Jakie trzy zasadnicze metody badawcze funkcjonują we współczesnej systematyce organizmów?
– Jakie wyróżnia się jednostki systematyczne?
Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.
Faza realizacyjna:
Prezentacja. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji ucznia, który zgłosił się do jej przygotowania. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującemu oraz uzupełniają informacje.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie e‑materiału opracowali mapę myśli dotyczącą przydzielonych zagadnień:
– grupa I i II – współczesna systematyka organizmów;
– grupa III i IV – jednostki systematyczne i nazewnictwo biologiczne.
Grupy otrzymują po dwa arkusze papieru A2 i na jednym z nich sporządzają mapę myśli. Następnie wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali otrzymane zagadnienia. Eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Uczniowie z drugiej grupy robią na drugim arkuszu notatki w formie mapy myśli, porządkując informacje przekazywane przez eksperta. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup. Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.Praca z multimedium („Audiobook”). Jeśli to konieczne, nauczyciel odtwarza multimedium, z którym uczniowie mieli się zapoznać w ramach przygotowania do zajęć. Następnie uczniowie odczytują polecenie nr 1: „Wyjaśnij, dlaczego biologowie od najdawniejszych czasów próbują określić precyzyjne narzędzia klasyfikacji organizmów”. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.
Uczniowie w parach analizują treść polecenia nr 2 („Wyjaśnij, dlaczego systematyka ulega nieustannym zmianom. Zwróć uwagę na rozwój nauk biologicznych”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 1 (w którym należy określić, czy opisane grupy są sztuczne czy naturalne) i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy.
Nauczyciel czyta kolejne polecenie – nr 2 („Wyjaśnij, które grupy spośród tych przedstawionych na grafice interaktywnej uważa się współcześnie za nieprawidłowe i eliminuje z obecnych systemów klasyfikacji”) – i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Ochotnicy definiują pojęcia: nomenklatura binominalna, filogeneza, takson, gromada, typ, grupy holofiletyczne, grupy monofiletyczne.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Stwórz tabelę przedstawiającą wszystkie taksony trzech gatunków zwierząt i trzech gatunków roślin (niewymienionych w e‑materiale), uwzględniając nazwy łacińskie.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.