Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przyspieszenie chwilowe i średnie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje przyspieszenie;

  2. wyjaśnia różnicę pomiędzy przyspieszeniem średnim a chwilowym;

  3. stosuje definicję przyspieszenia do wyznaczenia go;

  4. analizuje i interpretuje zmianę wektora przyspieszenia podczas ruchu.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

metoda doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

dla każdej grupy – zestaw równi pochyłych, zestaw do odcinkowego pomiaru prędkości – mogą to być fotokomórki lub telefon komórkowy oraz oprogramowanie umożliwiające odczytanie filmu klatka po klatce

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej czytają tekst „Warto przeczytać” oraz oglądają symulację. Na początku lekcji nauczyciel w rozmowie z uczniami podsumowuje wiadomości na temat przyspieszenia i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza realizacyjna:

Uczniowie mają za zadanie wyznaczyć średnie przyspieszenie ciała zsuwającego się po torze składającym się z kilku prostych odcinków o różnych kątach nachylenia (np. pierwszym mniej, a drugim bardziej stromym).
W tym celu najpierw wyznaczają doświadczalnie średnie przyspieszenie ciała zsuwającego się z równi pochyłej dla kilku różnych kątów nachylenia.
Pomiaru prędkości mogą dokonywać albo za pomocą fotokomórek, albo nagrywając ruch telefonem a następnie odczytując na komputerze zmianę położenia ciała w dwóch klatkach filmu i dzieląc ją przez czas.
Po wykonaniu pomiarów uczniowie wyznaczają przyspieszenie średnie na całym torze.
Nauczyciel podczas doświadczenia wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów oraz zwraca uwagę na to, by pomiar prędkości wykonać dla możliwie krótkiego odcinka.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują swoje wyniki na forum klasy i dyskutują na temat wykonanego doświadczenia omawiając na przykład kwestie niepewności pomiarowych w wykonanym doświadczeniu i ich wpływ na wynik końcowy.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadania 4, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację uczniowie mogą także oglądać na lekcji.