Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przyspieszenie chwilowe i średnie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | metoda doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | dla każdej grupy – zestaw równi pochyłych, zestaw do odcinkowego pomiaru prędkości – mogą to być fotokomórki lub telefon komórkowy oraz oprogramowanie umożliwiające odczytanie filmu klatka po klatce |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej czytają tekst „Warto przeczytać” oraz oglądają symulację. Na początku lekcji nauczyciel w rozmowie z uczniami podsumowuje wiadomości na temat przyspieszenia i wyjaśnia ewentualne wątpliwości. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie mają za zadanie wyznaczyć średnie przyspieszenie ciała zsuwającego się po torze składającym się z kilku prostych odcinków o różnych kątach nachylenia (np. pierwszym mniej, a drugim bardziej stromym). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie prezentują swoje wyniki na forum klasy i dyskutują na temat wykonanego doświadczenia omawiając na przykład kwestie niepewności pomiarowych w wykonanym doświadczeniu i ich wpływ na wynik końcowy. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadania 4, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację uczniowie mogą także oglądać na lekcji. |