Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Barbara Bednarczyk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Exams / Egzaminy
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.3, II.1, II.2, II.4, II.5, III.1, III.2, III.4, V.2, V.6, VII.4, VII.5, VII.9, VIII.3, XII, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące egzaminów oraz sposobów przygotowania się do nich.
Uczeń opisuje, w jaki sposób można przygotowywać się do egzaminów ustnych.
Uczeń podaje praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania się do egzaminów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat przygotowania się do egzaminów.
Uczeń rozwija umięjetności pozwalające na skutecznie przygotowanie się do egzaminu ośmioklasisty.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, uporządkowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (domyślanie się słów, błąd jako narzędzie doskonalenia)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem/filmem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, “burza mózgów”, debata)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie Do you often stress out before test or exams? (Przeczytaj) i pyta:
What is the girl in the picture doing?
Do you stress out before tests or exams?
What do you do to prepare for tests and exams?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie wyrazy z ćwiczenia w języku angielskim i prosi uczniów, aby na forum klasy podali ich tłumaczenia. Następnie zapisuje na tablicy tłumaczenia i prosi wybranych uczniów o podanie odpowiednika w języku angielskim. Na koniec, uczniowie w parach łączą frazy z ich definicjami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają na urządzeniach mobilnych tekst How to Pass Your Exams with Flying Colours? i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie odpowiadają na forum klasy. Podają odpowiedzi pełnymi zdaniami i uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie ponownie czytają tekst i na urządzeniach mobilnych samodzielnie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 3 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie w parach pracują nad Exercise 4. Następnie, w celu sprawdzenie poprawności odpowiedzi, ćwiczenie jest wykonywane przez ochotników na tablicy.
W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Film). Chętna osoba odczytuje odpowiedzi.
Uczniowie oglądają film na tablicy multimedialnej i samodzielnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Uczniowie oglądają film po raz drugi, robiąc notatki, tak aby uzasadnić na forum klasy odpowiedzi, które wybrali w zadaniu.
Uczniowie pracują w parach i na urządzeniach mobilnych łączą wyrazy w wyrażenia w Exercise 3 (Film). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że chodzi o wyrażenia z filmu. Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel może dodatkowo wskazać inne poprawne wyrażenia połączeń, np.: work out czy fall out.
Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 4 (Film). Ochotnicy odczytują kolejne zdania i nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach odpowiadając na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Nauczyciel prosi, by odpowiadając na pytania odnieśli się zarówno do sytuacji szkolnej jak i pozaszkolnej. Mogą też odpowiadać na nie używając wyobraźni lub przewidując jak mogliby odpowiedzieć na nie jako studenci.
Do you like exams? Why/why not?
Have you ever taken an oral exam? If yes, where and how many times?
Which exam do you prefer? A written or oral one? Why?
How do you usually prepare for an exam?
Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last weekend, you read an interesting article about how to prepare well for an exam. Share your impressions on the school blog. As your school takes part in a student exchange, write your entry in English. In your entry:
explain why preparation before an exam is important;
give at least 3 pieces of advice on how to prepare well for an exam;
wish good luck to all the students who are before exams.
Your answer should be between 50–120 words. Sign as XYZ.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Na podstawie filmu uczniowie w parach przygotowują plakat zawierający listę rad, jak dobrze przygotować się do egzaminu pisemnego.