Numer e‑materiału: 90
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Z wizytą w ulu
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie i omówienie faktów z życia pszczół uczeń, w zakresie poznawczego obszaru rozwoju, osiąga umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
4) pisze z pamięci i ze słuchu; przestrzega poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych podczas zajęć;
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
5) prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi;
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo‑skutkowego i czasowego;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha i analizuje treść wiersza.

  • Poznaje wybrane informacje o życiu pszczół oraz pracy pszczelarza.

  • Potrafi wyjaśnić, dlaczego pszczoły są ważne.

  • Rozwija wyobraźnię, opowiadając o swoich przeżyciach jako pszczoły.

  • Poznaje etapy powstawania miodu.

  • Zna wybrane fakty z życia pszczół.

  • Układa puzzle.

  • Zapisuje nazwę pszczoły, zachowując poprawność ortograficzną.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.