Autorki e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Why Take an English Certificate Exam? / Zdawać certyfikowany egzamin z języka angielskiego czy nie?

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.3, III.3, III.4, V.3, V.5, VII.5, VII.9, VII.12, VII.15, IX.1, X, XI, XIII

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z najbardziej popularnymi egzaminami językowymi.

  2. Uczeń umie wymienić najpopularniejsze egzaminy językowe oraz przeanalizować podobieństwa i różnice między nimi.

  3. Uczeń potrafi napisać ulotkę zachęcającą do zdawania egzaminów językowych.

  4. Uczeń potrafi napisać list do kolegi/koleżanki, stosując słownictwo z zakresu oceniania i testowania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę o popularnych egzaminach językowych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat popularnych egzaminów językowych i korzyści płynących z ich zdawania.

  3. Uczeń kształtuje potrzebę używania języka w sposób zgodny z przyjętymi standardami poprawności.

  4. Uczeń kształtuje potrzebę rozwijania się i zdobywania nowych umiejętności.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/na forum klasy, Webquest)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Have you got any language certificates? Why did you decide to take them? / Are you planning to take any? Why / Why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie wyrażeń i pyta: Which of these have you experienced first hand? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tytułu tekstu Which Test to Take?; odwołując się do tytułu, uczniowie podają przewidywania dotyczące informacji zawartych w tekście.

  2. Uczniowie czytają tekst Which Test to Take? i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Does what you have just read confirm your expectations about the text?

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie, pracując w parach, ustnie odpowiadają na pytania w Exercise 3 (Przeczytaj). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegów/koleżanek.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie, nie patrząc na tekst ćwiczenia, starają się odtworzyć kontekst, w którym pojawiły się wpisane elementy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Ponownie czytają tekst, zwracając szczególną uwagę na kontekst, w którym pojawiły się wpisane elementy. W końcowej fazie zadania uczniowie w parach piszą pytania do tekstu, w taki sposób, żeby odpowiedź na nie stanowiły wpisane elementy (np. What do you have to prove when you want to study abroad? — odp.: language proficiency).

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 23 (Gra edukacyjna). W parach w improwizowanej rozmowie starają się użyć wszystkich wpisanych elementów z Exercise 23.

  9. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Gra edukacyjna). Najpierw wyszukują przydatne słownictwo zawarte we wcześniejszych sekcjach, a następnie starają się je wykorzystać, odpowiadając na pytania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel zwraca uwagą na jedną z technik sprzyjających zapamiętywaniu słownictwa – kategoryzowanie.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie pracują w parach i tworzą ulotkę zgodnie z poleceniem z Exercise 7 (Sprawdź się): Write a leaflet encouraging students to take a language exam. Use 7–8 sentences.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach i z pomocą słowników oraz metodą Webquest starają się sformułować definicje następujących wyrazów: fluency, accuracy, pronunciation, oraz podać przykłady czynności, które należą do kategorii: immerse yourself in language oraz learn exam strategies. Następnie porównują swoje prace na forum klasy, nabywając w ten sposób większej świadomości tego, na czym polega egzamin językowy i jak skutecznie się do niego przygotować.