Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Marcel Proust – symbol francuskiego międzywojnia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
zaprezentuje. kim był Marcel Proust;
wymie wybrane dzieła pisarza;
wyjaśni, na czym polegał fenomen twórczości Marcela Prousta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
oś czasu;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biografią Marcela Prousta (młodzież korzysta w tym celu z wybranych przez siebie źródeł oraz z sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale) i przygotowanie na dużych arkuszach papieru osi czasu prezentującej najważniejsze daty oraz dzieła poety. Prace mogą być przygotowane w grupach.
Istotne jest, aby uczniowie właściwie oznaczali źródła, z których korzystają. Mogą również przygotować oś w formie elektronicznej z hiperlinkami.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o powieszenie w widocznym miejscu w klasie wszystkich prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje z osi czasu.
Prace przygotowane w formie elektronicznej uczniowie prezentują, korzystając z komputerów i rzutnika.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie film edukacyjny. Prosi uczniów o dobranie się w pary. Uczestnicy zajęć wyjaśniają, jakie znaczenie miało odkrycie dokonane w 2018 roku oraz dlaczego Marcel Proust sprzeciwiał się biograficznym interpretacjom jego cyklu W poszukiwaniu straconego czasu.
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Następnie odtwarza w klasie nagranie z sekcji „Audiobook”.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi debatę na temat sposobu prowadzenia narracji przez Marcela Prousta (uczniowie mogą skorzystać z większej liczny fragmentów utworu Prousta dostępnych w internecie). Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy.
Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.Uczniowie indywidualne określają główny temat fragmentu powieści zamieszczonego w sekcji „Audiobook” i charakteryzują go.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytanie podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi:
- Na czym polegał fenomen twórczości Marcela Prousta? Co tym świadczy?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2404225,Marcel-Proust-Pisac-az-do-konca
https://teologiapolityczna.pl/tpct-276
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.