Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Michał Pranke
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Miasta i ich funkcje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia i omawia funkcje, jakie mogą pełnić miasta,
omawia czynniki determinujące funkcje miast,
wymienia przykłady miast pełniących poszczególne funkcje,
identyfikuje funkcje miasta, w którym mieszka, bądź największego miasta w regionie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, atlasy geograficzne, mapa świata, mapa Polski
Materiały pomocnicze
Baturo W. (red.), Encyklopedia PWN. Fakty i liczby, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Szymańska D., Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Nauczyciel wymienia przykłady miast w Polsce i na świecie, uczniowie określają, z czego te miasta są znane, jakie jest znaczenie tych miast w skali kraju, regionu, świata. Nauczyciel naprowadza uczniów na pojęcie funkcji miast.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz własnej wiedzy, uczniowie wymieniają i omawiają funkcje, jakie mogą pełnić miasta. Krótko charakteryzują poszczególne funkcje oraz określają czynniki determinujące funkcje miast. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, czym jest funkcja dominująca miasta oraz na czym polega sukcesja funkcji miasta.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Zadaniem uczniów jest sporządzenie tabeli, w której znajdą się funkcje miast wraz z przykładami ośrodków miejskich pełniących dane funkcje (w regionie, w Polsce, na świecie). Uczniowie mogą korzystać z atlasów geograficznych i dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel prosi, aby przykłady były inne niż wymienione w części „Przeczytaj” e‑materiału.
Przedstawienie rezultatów pracy uczniów, poszczególne grupy wymieniają przykłady miast dla np. dwóch funkcji. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Następnie nauczyciel przedstawia grafikę interaktywną, uczniowie na forum klasy wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
We wspólnej dyskusji uczniowie określają funkcje miasta, w którym mieszkają lub w którym znajduje się szkoła, a także największego miasta w regionie. Porównanie funkcji omawianego ośrodka z innymi miastami w Polsce (np. ze stolicą, z miastem wojewódzkim, średnim oraz małym miastem w regionie). Uczniowie określają czynniki determinujące poszczególne omawiane funkcje.
Faza podsumowująca
Uczniowie indywidualnie bądź w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Utrwalenie najważniejszych treści omawianych podczas zajęć.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wybierz kilka przykładów małych, średnich i dużych miast z regionu, w którym mieszkasz, a następnie określ i krótko opisz funkcje, jakie spełniają. Zapisz wnioski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas lekcji poświęconych innym zagadnieniom związanym z miastami, np. „Fizjonomia miast”, „Występowanie zespołów miejskich na świecie. Typy zespołów miejskich”. Może zostać kontekstowo wykorzystana w trakcie lekcji dotyczącej zalet i wad życia w mieście i na wsi (zakres rozszerzony: XV. 4).