Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wstęp do algorytmów sortowania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uzasadnisz, dlaczego algorytmy sortujące są tak często używane.
Zapoznasz się z podstawowymi informacjami dotyczącymi wybranych algorytmów sortowania.
Poznasz złożoność czasową wybranych algorytmów.
Wymienisz różnice między algorytmami sortowania.
Zapoznasz się z wizualizacją działania wybranych algorytmów sortowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wstęp do algorytmów sortowania”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w grupach przygotowują propozycję własnego algorytmu sortowania.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Grupy prezentują swoje pomysły na własne algorytmy sortowania. Uczniowie na forum klasy starają się określić ich złożoność czasową oraz pamięciową.
Praca z tekstem. Wskazane przez nauczyciela osoby referują najważniejsze informacje zaprezentowane w sekcji „Przeczytaj”. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jego treścią, następnie wykonują polecenia nr 2 oraz 3.
Ćwiczenia interaktywne. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel jeszcze raz wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– jakie są główne zadania algorytmów sortujących?
– co to jest złożoność pamięciowa?
– co to jest złożoność obliczeniowa?
– wymień kilka znanych ci metod sortowania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą spróbować przygotować implementacje przedstawionych przez siebie algorytmów sortowania.