Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dlaczego tworzy się okna zespolone, w których przestrzenie między szybami wypełniają gazy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych”, „Jak definiuje się przewodnictwo właściwe”, „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w krótkim wykładzie wprowadza pojęcie współczynnika przewodzenia ciepła jako własności materiałowej oraz współczynnika przenikania ciepła przez przegrodę, podkreślając różnice między tymi pojęciami. Uczniowie podają przykłady, kiedy używamy obu pojęć. Nauczyciel wprowadza pojęcie oporu cieplnego i zasadę sumowania oporów cieplnych kolejnych warstw składających się na przegrodę. Następnie na schemacie wyjaśnia budowę okna zespolonego. Uczniowie w grupach obliczają stratę ciepła przez pojedyncze okno i okno zespolone. Uczniowie przy pomocy symulacji interaktywnej projektują okna zespolone spełniające określone kryteria i w dyskusji rozważają, jak zmiana ciśnienia gazu zmienia opór cieplny okna zespolonego. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojonych wiadomości uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1 - 3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację interaktywną można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji jako praca domowa, której wyniki zostaną przedyskutowane na następnej lekcji. |