Numer e‑materiału: Temat 114
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Dziedziny sztuk plastycznych
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1‑3

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych i technicznych środków wyrazu poprzez poszerzenie wiedzy w zakresie recepcji sztuk plastycznych i poznanie dziedzin plastyki i ich znaczenia dla rozwoju kultury.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VI. Edukacja techniczna
1 Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:
1) planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
3) pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
3 Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych. Uczeń:
1) nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę, w tym dziedziny sztuki użytkowej, np. meblarstwo, tkactwo, ceramikę, hafciarstwo, architekturę, grafikę komputerową;
2) rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich i graficznych: pejzaż, portret, scena rodzajowa; nazywa wybrane przykłady dzieł znanych artystów: malarzy, rzeźbiarzy, architektów z regionu swego pochodzenia lub innych;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
5 Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
1) posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Odnajduje wskazane informacje w tekście wiersza.

  • Nazywa dziedziny sztuk plastycznych.

  • Wskazuje różnice pomiędzy naturą a sztukami plastycznymi.

  • Wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat wystawy sztuk plastycznych.

  • Opowiada o wybranej wystawie lub wernisażu.

  • Wykonuje notatkę wizualną dotyczącą tematyki obrazów w malarstwie.

  • Wyjaśnia, w jakim celu ludzie tworzą muzea.

  • Rozwiązuje krzyżówkę na temat dziedzin sztuk plastycznych.

  • Organizuje w zespole klasowym Dzień Sztuk Plastycznych.

  • Tworzy rodziny wyrazów tematycznie związanych z plastyką.

  • Dobiera narzędzie do artysty plastyka.

  • Projektuje estetyczne etui na okulary i realizuje projekt według własnego pomysłu.

  • Koloruje obrazek interaktywny według własnej inwencji twórczej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.