Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wady i zalety różnych rodzajów transportu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rodzaje transportu,
określa znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w przewozach osób i ładunków,
porównuje różne rodzaje transportu,
wskazuje wady i zalety różnych rodzajów transportu.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Potrykowski M., Taylor Z., Geografia transportu. Zarys problemów, modeli i metod badawczych, PWN, Warszawa 1982.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat kryteriów podziału transportu.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat znaczenia poszczególnych rodzajów transportu. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego e‑materiału.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i dostaje od nauczyciela kartkę z poleceniem do wykonania. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z e‑materiałem. Polecenia dla grup (po jednym dla każdej):
Przedstawcie wady i zalety transportu drogowego.
Przedstawcie wady i zalety transportu kolejowego.
Przedstawcie wady i zalety transportu morskiego.
Przedstawcie wady i zalety transportu wodnego śródlądowego.
Przedstawcie wady i zalety transportu lotniczego.
Przedstawcie wady i zalety transportu przesyłowego.
Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie informacji, które zostały wypracowane w poprzednich grupach, wyedukowanie pozostałych członków swojej nowej grupy.
Po wykonanym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami.
Następnie nauczyciel układa pięć pytań konkursowych. Każda z grup zapisuje odpowiedzi w zeszycie. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza odpowiedzi. Wygrywa ta grupa, która odpowiedziała najlepiej na postawione pytania.
Następnie uczniowie wykonują w grupach polecenia z bloku tekstowego. Po wykonaniu zadania następuje klasowa dyskusja.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania przedstawia audiobooka i krótko przypomina najważniejsze informacje.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Stworzenie mapy myśli obrazującej wady i zalety wybranych środków transportu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych ocenie wpływu transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 6) lub w ramach przypomnienia podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce (zakres rozszerzony: XII. 1).