Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Media społecznościowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
4) bezpiecznie buduje swój wizerunek w przestrzeni medialnej;
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz, czym są media społecznościowe.

  • Wymienisz rodzaje mediów społecznościowych.

  • Przeanalizujesz szanse i zagrożenia związane z mediami społecznościowymi.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób dbać o bezpieczeństwo danych osobowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • WebQuest;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Na dwa tygodnie przed planowaną lekcją nauczyciel zapowiada, że klasa będzie pracowała metodą WebQuestu. Przedstawia uczniom temat przyszłych zajęć: Media społecznościowe. Dzieli klasę na zespoły i przydziela im tematy prezentacji do przygotowania:
    – Dwa wybrane media społecznościowe - charakterystyka.
    – Funkcje mediów społecznościowych.
    – Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych.
    Nauczyciel informuje uczniów, że zespoły powinny podzielić się obowiązkami tak, żeby każdy uczestnik zajęć miał swoje zadanie. Jako źródła wskazuje materiał Media społecznościowe., inne materiały na portalu epodreczniki.pl, zbiory cyfrowe oraz inne portale gromadzące sprawdzone i opracowane zgodnie ze standardami treści. Uczniowie powinni skupić się na źródłach internetowych, ponieważ na tym polega metoda WebQuestu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Uczniowie objaśniają znaczenie terminu: media społecznościowe.

Faza realizacyjna:

  1. Zespoły przystępują do prezentacji efektów pracy. Grupy kolejno przedstawiają swoje tematy. Należy narzucić limit czasowy dla pojedynczej prezentacji tak, by każdy zespół miał okazję zaprezentować swój temat. Po zakończonej prezentacji każdej grupy wybrana lub chętna osoba wskazuje mocne i słabe strony wystąpienia.

  2. Uczniowie zapoznają się z infografiką omawiającą wybrane szanse i zagrożenia związane z rozwojem mediów społecznościowych. Następnie w parach wyjaśniają, w jaki sposób można zabezpieczyć się przed omawianymi zagrożeniami.

  3. Polecenie 2 z sekcji „Infografika” uczestnicy zajęć wykonują w formie dyskusji.

  4. Uczniowie zapoznają się z prezentacją dotyczącą zabezpieczania danych osobowych w mediach społecznościowych i wyjaśniają, na czym polegają główne zagrożenia z tym związane. Następnie dyskutują o tym, w jaki sposób dbają o bezpieczeństwo swoich danych w sieci.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące:
    - Jakie korzyści edukacyjne przynosi korzystanie z portali społecznościowych?
    Przykładowe odpowiedzi uczniów:
    - pozwalają one na kontakt z prawdziwymi rozmówcami na całym świecie,
    - dają możliwość szybkiego przekazywania i otrzymywania informacji zwrotnej,
    - dają możliwość prowadzenia wartościowych dyskusji.

Praca domowa:

  1. Poszukaj informacji dotyczących sposobów zarabiania za pomocą mediów społecznościowych. Stwórz listę zawodów związanych z tą branżą.

Materiały pomocnicze:

  • Howard Pitler, Elizabeth R. Hubbell, Matt Kuhn, Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, przeł. Patrycja Szmyd, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Infografika” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Media społecznościowe”.