Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak otrzymać tlen z powietrza?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
9) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać w laboratorium: tlen (np. reakcja rozkładu lub ), chlor (np. reakcja HCl z lub z ); pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje proces skraplania tlenu wykorzystywany przez Wróblewskiego i Olszewskiego;
przedstawia właściwości fizykochemiczne ciekłego tlenu;
przewiduje, czy tlen skropli się w określonych warunkach.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
okienko informacyjne;
wirtualne laboratorium;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Czy zastanawialiście się kiedyś, co wykorzystuje się do produkcji paliwa rakietowego? Czy znacie inne zastosowania ciekłego tlenu”?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób można otrzymać tlen z powietrza?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, dotyczącymi właściwości tlenu gazowego i ciekłego. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel inicjuje pogadankę dotyczącą porównania właściwości tlenu w obu stanach skupienia (podobieństwa i różnice). Zwraca uwagę na niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem ciekłego tlenu.
Wirtualne laboratorium. Uczniowie w parach przeprowadzają wirtualnie doświadczenie, a następnie wykonują polecenia zawarte w medium.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze A3, mazaki. Każda grupa opracowuje w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał, inną metodę skraplania tlenu z powietrza:
grupa I – metodę Wróblewskiego i Olszewskiego;
grupa II – metodę przemysłową;
grupa III – skraplanie z zastosowaniem ciekłego azotu.
Zwracają uwagę również na wady i zalety każdej z metod. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują na forum klasy efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Powrót do fazy wstępnej i dokonanie analizy wcześniejszych wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń, zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
WL‑S może być wykorzystane w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji może to narzędzie wykorzystać do samokształcenia.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusze A3, mazaki, sklerotki. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są podobieństwa i różnice we właściwościach tlenu gazowego i skroplonego?
Na czym polega metoda Z. Wróblewskiego i K. Olszewskiego otrzymywania tlenu skroplonego?
Jakie są zalety i wady metody przemysłowej służącej do otrzymywania tlenu skroplonego?