Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Okres drgań ciężarka na sprężynie i wahadła matematycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
Metody nauczania: | - praca z wykorzystaniem multimediów, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | film samouczek |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Okres drgań w ruchu harmonicznym”, „Cechy ruchu harmonicznego”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nauczyciel omawia obserwacje wahań lampy w katedrze w Pizie prowadzone przez Galileusza i wyjaśnia zjawiska izochronizmu. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania skierowane do uczniów:
| |
Faza realizacyjna | |
- Nauczyciel omawia sposób pracy i zadania uczniów. | |
Faza podsumowująca | |
- Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 4 i 6 z zestawu zadań interaktywnych. | |
Praca domowa | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1, 3 i 8 z zestawu zadań interaktywnych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek „Jak obliczyć zależność okresu drgań ciężarka na sprężynie i wahadła matematycznego?” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystany przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |